Museum Speelklok start PR-campagne voor allochtonen


UTRECHT, 20080201 -- Speciale rondleidingen, extra aandacht in allochtone media en lezersacties met kortingsbonnen. Dit zijn enkele instrumenten die het Nationaal Museum Van Speelklok tot Pierement in Utrecht inzet om zijn bekendheid onder allochtonen te vergroten. Samen met Foquz Etnomarketing zet het museum hiertoe een pilotproject op, waarin zij free publicity in allochtone media als methode gebruiken om meer allochtone bezoekers in het museum te krijgen.

Het Nationaal Museum Van Speelklok tot Pierement organiseerde als eerste museum naturalisatieceremonies voor de Gemeente Utrecht en was tevens locatie van het project `Doe mee in Overvecht', waarmee het museum in 2007 ruim 2500 allochtone bezoekers ontving. Wegens de vele positieve reacties van de bezoekers wil het museum het bezoek van allochtonen verder uitbouwen. Het museum richt zich speciaal op ouders en grootouders met kinderen van 4-12 jaar uit de vier grootste groepen allochtonen in Nederland: Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen.
Foquz Etnomarketing adviseert het museum over manieren om de vaste expositie aantrekkelijker te presenteren voor allochtonen en zet zijn expertise in om de bekendheid van het museum met allochtone media te vergroten. Museum Speelklok en Foquz Etnomarketing zijn er van overtuigd dat veel allochtonen het museum zullen willen bezoeken.

Het museum ontvangt jaarlijks duizenden internationale bezoekers en heeft daarmee een schat aan ervaring opgebouwd met het op maat presenteren van de collectie en muziek die uit heel de wereld afkomstig is. Deze ervaring gaat het museum nu uitbreiden met rondleidingen met speciale verhalen en muziek voor allochtonen. Bijzondere museumstukken uit herkomstlanden van de deelnemers worden gedemonstreerd en spelen muziekstukken die speciaal voor deze doelgroep aantrekkelijk zijn. De eerste rondleiding vindt plaats op 15 maart 2008.

Allochtone kranten en magazines, allochtone websites en allochtone radio en televisie krijgen persberichten, digitale muziek van de instrumenten en fotomateriaal toegestuurd om de rondleiding onder de aandacht te brengen. Het museum en Foquz Etnomarketing organiseren persbijeenkomsten en verzorgen interviews met allochtonen die het museum hebben bezocht. Journalisten van allochtone media worden uitgenodigd deel te nemen aan de rondleidingen en in een later stadium verschaft het museum kortingscouponnen of speciale arrangementen aan lezers van allochtone printmedia.





Foquz Etnomarketing