ProRail

Persbericht

11-03-2008

Zandtransporten Hanzelijn in Kampen

Vanaf maandag 17 maart 2008 start aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail met zandtransporten voor het bouwen van de Hanzelijn in Kampen. Schepen lossen het zand gedurende verschillende periodes op één van de twee loswallen aan de IJssel, nabij De Zande en de Molenbrug. Vrachtwagens vervoeren het zand van daaruit verder naar de verschillende bouwlocaties. ProRail heeft omwonenden van de transportroutes vooraf schriftelijk geïnformeerd over het bouwverkeer.

Vanaf maandag 17 maart tot circa medio mei en gedurende de maanden augustus en september wordt gebruik gemaakt van de loswal nabij De Zande. De zandautoâs rijden via de Kamperstraatweg en de Jules van Hasseltweg naar de bouwlocatie.

Vanaf half mei tot circa eind juni en van oktober tot en met december verplaatsen de transporten zich naar de loswal bij de Molenbrug. De zandautoâs rijden dan via de Europa-Allee en de Slaper naar de bouwlocatie.

Veiligheid

ProRail en Dura Vermeer besteden extra aandacht aan de veiligheid voor de omgeving tijdens de zandtransporten. Zo is onlangs de tijdelijke fietsbrug over het slaperviaduct verplaatst van de noord- naar de zuidzijde. Met deze maatregel hoeft het fietsverkeer de weg na het viaduct niet meer over te steken en kruist zij straks niet met de zandvrachtautoâs die de weg gebruiken als transportroute.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Hiermee komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.