Gemeente Enschede

Gemeente Enschede en provincie Overijssel investeren twee miljoen voor gebiedsontwikkelingskansen Luchthaven Twente en omgeving

In juni maatschappelijk debat over modellen voor ontwikkeling luchthaven Twente e.o

De provincie Overijssel en de gemeente Enschede stellen aan de Staten en gemeenteraad voor om een zichtbare inzet te leveren aan het tijdelijk openstellen voor drie jaar van de Luchthaven Twente voor burgerluchtvaart. De overweging hierbij is dat tijdens het huidige planvormingsproces voor de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente geen alternatieven worden uitgesloten of onmogelijk worden gemaakt.

Gedeputeerde Staten en B&W van Enschede zijn met het Rijk van mening dat deze optie alleen reëel is als, gedurende een interim-periode van drie jaar, burgerluchtvaart mogelijk is. Het stilleggen van de luchthaven en het daarna weer in gebruik stellen, zal de doorstart van een burgerluchthaven aanzienlijk bemoeilijken en kostbaarder maken. Het openhouden van de luchthaven wordt met name gefinancierd door het Rijk. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel dragen respectievelijk 1,35 miljoen euro en 650.000 euro bij. De gemeentelijke bijdrage kan, vanwege de lokale verantwoordelijkheid voor veiligheid, in het bijzonder worden ingezet ten behoeve van de brandveiligheid op de luchthaven, de provinciale bijdrage komt vooral ten goede aan de plan- en proceskosten. De totale bijdrage is aldus specifiek bedoeld als kwaliteitsimpuls in de planontwikkeling. Provincie en gemeente leggen hun voorstel voor een bijdrage in april voor besluitvorming voor aan Provinciale Staten en de gemeenteraad.

Diverse partijen werken hard aan de plannen voor de ontwikkeling van het luchthaventerrein. Ter voorbereiding op de ontwikkeling van twee modellen voor de gebiedsontwikkeling van de Luchthaven Twente en omstreken, heeft de Vliegwiel Twente Maatschappij i.o. (VTM) onlangs vier werkmodellen - met en zonder luchthaven - vrijgegeven aan direct betrokken partijen. In een eerste reactie hierop geven Gedeputeerde Staten van Overijssel en B&W van Enschede aan dat bij de planvorming de beperking van de financiële risico's een belangrijk uitgangspunt moet zijn. Bovendien moet in de plannen voor de ontwikkeling van het gebied ook nadrukkelijk rekening worden gehouden met de samenhang met al bestaande plannen voor woningbouw en bedrijventerreinen in de regio.

Met de reacties van GS, B&W van Enschede en andere partijen wil de VTM de bestaande werkmodellen verder verbeteren. De modellen staan ook ter beschikking van de 30 maatschappelijke partijen die een alternatief zonder luchthaven ontwikkelen. Dit alles resulteert in een voorstel voor twee modellen die in mei aan de colleges van Overijssel en Enschede worden voorgelegd. Daarna wordt hierover in juni in een aantal Twentse gemeenten een brede maatschappelijke debatronde gehouden.

Meer informatie is te vinden op de website van VTM i.o.: www.vliegwieltwente.nl.

17 maart 2008