Politie Limburg-Noord

Enquête afronding verkeersproject geeft positief beeld


Datum: 17-03-2008
Tijd bericht: 12:01
Plaats: Ospel

Gevoelens van verkeersonveiligheid flink gedaald

De politie heeft de resultaten ontvangen van de nameting van het verkeersveiligheidsproject in Ospel. Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) heeft in de periode van half juni tot begin december een intensief project gehouden. In de eindenquête geeft 56% van de bewoners aan zich veilig tot zeer veilig te voelen, terwijl dat in de voormeting nog 31% was.

Het verkeersproject van het TSV had tot doel het terugdringen van de gevoelens van verkeersonveiligheid op de O.L.Vrouwestraat en de Lochtstraat in Ospel. Vooral de hoge snelheid was voor de bewoners aanleiding om aan de bel te trekken. Het project startte met een voormeting om uiteindelijk te kunnen bepalen of de inspanningen van de politiemensen resultaat zouden afwerpen. Het verkeersveiligheidsproject op de doorgaande wegen is in nauwe samenwerking met de gemeente uitgevoerd.

De enquête is uitgezet onder 137 adressen aan genoemde wegen, waarvan er 101 ingevuld retour kwamen, wat 74% betekent. Er bleken zich opmerkelijke verschillen voor te doen tussen de voor- en de nameting. Het aantal respondenten dat zich 'zeer onveilig' voelt, daalde van 14 naar 3%. Het aantal dat dagelijks in het verkeer onveilige situaties ervaart, daalde van 65 naar 41%. Van de mensen die aangeven verkeerssituaties op de beide straten niet overzichtelijk te vinden, daalde het percentage van 66% naar 45%. Veel bewoners vinden ook dat beide wegen niet meer uitnodigen tot harder rijden dan 50 km/u (57% tegen 36% nu).

Door de coördinatoren van het TSV is in overleg met wethouder Beelen van verkeer gekeken naar het structureel veiliger maken van de beide wegen. De gemeente heeft in het verleden al verschillende ingrepen uitgevoerd, maar heeft nu nog een laatste maatregel in beraad. Op advies van de politie zouden bij de wegverspringingen in beide straten voorrangsregelende bordjes geplaatst moeten worden, zodat de mogelijke onduidelijkheid weggenomen is. Om de passeerregeling in te stellen, moet de gemeente een verkeersbesluit nemen. De procedure daarvoor loopt tot en met 20 maart. Het TSV blijft op gezette tijden onderhoudcontroles uitvoeren, in samenwerking met de basiseenheid. Hiermee zal het bereikte positieve resultaat vastgehouden moeten worden.