Overheden en instanties gaan bureaucratie te lijf

17/03/2008 12:29

Centrum indicatiestelling zorg (CIZ)

Bij het aanvragen voor zorg en/of sociale zekerheid hebben vooral gehandicapten en chronisch zieken last van de administratieve rompslomp die ermee gepaard gaat. Daarom gaan de gemeenten Doetinchem en Leeuwarden samen met het CIZ, CWI, MEE en UWV de bureaucratie in de zorg en sociale zekerheid terugdringen. In beide steden gaan ongeveer twintig medewerkers van deze instanties voor een jaar op proef op één locatie samenwerken en gegevens uitwisselen. De proef begint deze week in Leeuwarden en 17 maart in Doetinchem. De instanties willen zo cliënten beter helpen.

De proef is onderdeel van het interdepartementale programma 'Stroomlijning indicatieprocessen in zorg en sociale zekerheid' van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het CIZ, CWI en UWV.

Gehandicapten en chronisch zieken
Mensen die zorg, hulp(middelen) en/of andere ondersteuning nodig hebben, zijn in Nederland afhankelijk van verschillende instanties. Uit een vorig jaar gehouden proef in vijf gemeenten (Bergen (Noord-Holland), Breda, Den Haag, Doetinchem en Leeuwarden) bleek dat veel (potentiële) cliënten op twee of meer instanties een beroep doen. Dit geldt vooral voor gehandicapten en chronisch zieken. Bij deze aanvragen ervaren cliënten en medewerkers veel administratieve rompslomp. Zo vragen de verschillende instanties telkens weer om dezelfde gegevens. In de proef participeert ook MEE, een organisatie die mensen die leven met een beperking steunt en adviseert. Dit gebeurt omdat MEE veel ervaring heeft in ondersteuning bij het aanvragen van indicaties voor zorg en/of voorzieningen en in de bemiddeling richting zorg en werk.

Gegevens uitwisselen
In Doetinchem en Leeuwarden onderzoeken de medewerkers van de vijf instanties of en hoe ze van elkaars gegevens gebruik kunnen maken. De cliëntgegevens worden pas uitgewisseld na toestemming van de desbetreffende cliënt. Gedurende het project wordt ook bekeken hoe de instanties hun werkprocessen beter op elkaar kunnen afstemmen. Het uiteindelijke doel is dat cliënten nog maar een keer hun verhaal hoeven te doen. En dat ze sneller weten op welke zorg, hulp(middelen) of andere ondersteuning zij aanspraak kunnen maken.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,