Gemeente Teylingen
gemeenteraad
KTS kijkt in de keuken van de gemeenteraad
17 maart 2008
PERSBERICHT 14 maart 2008 - De afgelopen week bezochten zeven tweede
klassen van Het Teylingen College sector KTS het bestuurscentrum van
de gemeente Teylingen. De leerlingen kregen in de raadzaal uitleg over
hoe het bestuur van een gemeente werkt.
De leerlingen werden ontvangen in de raadzaal door wethouder Wilbrink
en de raadsleden Nieuwenhuizen, Alewijnse, Keijzer en Van Velzen. Zij
vertelden wat de gemeente doet. De leerlingen kregen zo inzicht in de
werking van het gemeentebestuur. Ze leerden ook hoe ze hun stem kunnen
laten horen in de politiek. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het
spreekrecht in de raadsvergadering of het indienen van een
burgerinitiatief. Het bezoek werd afgesloten in de werkkamer van
burgemeester Schelberg, die met de leerlingen in gesprek ging over het
werk van een burgemeester.
KTS bezoekt bestuurscentrum
Leerlingen van de KTS in gesprek met wethouder Wilbrink.
Vragen
De scholieren mochten alles vragen. Een greep uit de vragen: "Hoe ziet
de dagindeling van de wethouder eruit?" en "Is de burgemeester de baas
in de gemeente?" en "Hoeveel is de ambtsketen waard?" Zo leerden de
leerlingen dat een wethouder op een dag veel overlegt en vergadert. De
gemeenteraad is de baas in de gemeente, omdat de raad gekozen wordt
door de inwoners. De zilveren ambtsketen is onbetaalbaar, vanwege de
symbolische waarde voor Teylingen.
Project De Stad
In de week van 3 maart is de KTS gestart met het project "De Stad". De
leerlingen kregen de opdracht een voorziening te bedenken die nog niet
in de gemeente Teylingen is, daar een ontwerp voor te maken en er een
plaats voor te bepalen. Alle vakken en leergebieden werken vanuit hun
vakgebied gedurende twee weken mee aan dit project. Zo wordt bij
Nederlands aandacht besteed aan vergader- en discussietechniek. Het
maken van een ontwerp voor de gekozen voorziening gebeurt bij
beeldende vormgeving en Natuur & Techniek. Hoe de gemeenteraad in
elkaar zit, komt aan de orde bij Mens & Maatschappij.