Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


2070813010

Vragen van de leden Besselink en Heijnen (beiden PvdA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de dreigende tekorten aan leraren voor het voortgezet onderwijs in Haaglanden. (Ingezonden 28 februari 2008)


1
Bent u op de hoogte van de dreigende tekorten aan leraren voor het voortgezet onderwijs in Haaglanden van meer dan 300 fte's in 2015 op een totaal van ca. 2500 fte's? 1)

Antwoord:
Ja. Deze gegevens komen uit de ramingen die in opdracht van het Ministerie van OCW zijn gemaakt.


2
Deelt u de mening dat geprobeerd moet worden dit tekort te voorkomen?

Antwoord:
Ja. Het oplossen van het lerarentekort is één van onze speerpunten. Daarom hebben wij in november vorig jaar het actieplan `LeerKracht van Nederland' uitgebracht om de dreigende lerarentekorten aan te pakken.


3
Deelt u de mening van het voortgezet onderwijs in Haaglanden dat een lerarenopleiding in deze regio daarbij behulpzaam kan zijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord:
Bij tekorten aan lerarenopleidingen in een bepaalde regio, zou het behulpzaam kunnen zijn om in aanvulling op het bestaande aanbod nieuwe opleidingen toe te laten. Het lerarentekort wordt echter niet veroorzaakt door een tekort aan aanbod van opleidingen in die regio, maar onder meer door vergrijzing en tekorten in de instroom in de opleidingen. Ik ben bekend met het verzoek van hogeschool INHOLLAND om per september 2008 te mogen starten met nevenvestigingen van lerarenopleidingen die INHOLLAND in Amsterdam verzorgt, in Den Haag.
Ik heb de aanvraag daartoe beoordeeld aan de hand van de beleidsregel macrodoelmatigheid hoger onderwijs van 21 juni 2006. Op basis van de criteria die deze beleidsregel stelt, heb ik de aanvraag voor een deel (dertien opleidingen) afgewezen en voor drie opleidingen toegewezen. Het toestaan van deze opleidingen zou kort gezegd het bestaande aanbod in de regio in zijn bestaansrecht kunnen aantasten en daarmee geen bijdrage leveren aan het lerarentekort, maar het terugdringen van dat tekort nu juist bemoeilijken. Tegen mijn beschikking kan INHOLLAND bezwaar aantekenen.
Ik ben van mening dat scholen voor voortgezet onderwijs in Haaglanden in gesprek moeten gaan met het reeds bestaande aanbod aan opleidingen in de regio om tot goede afspraken te komen. Binnen de door mij ondersteunde regionale platforms (in dit geval in de risicoregio's Den Haag en Haaglanden) is daartoe de structuur aanwezig en zijn er goede voorbeelden van samenwerking. Zo hebben veel scholen voor voortgezet onderwijs uit Den Haag en omstreken al afspraken met de Hogeschool Rotterdam en is een belangrijk deel van de instroom van studenten in lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam afkomstig uit de regio Haaglanden.


4
Bent u bereid om een nevenvestiging van de lerarenopleiding voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs van INHOLLAND per september 2008 toe te staan? Zo neen, waarom niet?

Antwoord:
Zie mijn antwoord op vraag 3.


5
Mocht zo'n nevenvestiging op problemen stuiten in verband met accreditatie en macrodoelmatigheid, bent u dan bereid om de criteria te herzien in het licht van de aanpak van het lerarentekort in het algemeen?

Antwoord:
Nee. Naar mijn mening zijn de eisen en criteria met betrekking tot de door de NVAO uitgevoerde accreditaties van opleidingen noodzakelijk om kwaliteit van opleidingen te kunnen garanderen. (Het verhogen van) de kwaliteit van de lerarenopleidingen is één van de speerpunten in ons actieplan. Versoepeling van de accreditatiecriteria voor deze opleidingen in verband met verwachte lerarentekorten is dan ook zeker niet aan de orde.

Met de macrodoelmatigheidstoetsing wordt beoogd een optimale infrastructuur van het onderwijsaanbod in een bepaald domein te bewerkstelligen, onder andere door versnippering van dat aanbod te voorkomen. Het lerarentekort is niet gediend met een ondoelmatig aanbod van het onderwijsaanbod. Herziening van de criteria inzake macrodoelmatigheid ligt dan ook niet in de rede.