Ingezonden persbericht


Spectaculaire start van nieuw Mitsubishi Colt Cup-seizoen voor Mark Nieuwlaar

In de tot acht equipes uitgegroeide Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup heeft Mark Nieuwlaar zijn eerste slag geslagen. In de Tank S Rally, met zijn vele bochtige dijkweggetjes een echte tandenbreker, bleef de in de Colt Cup opgegroeide Twentenaar de niet geringe concurrentie veruit de baas. Waarbij de eerste de beste klassementsproef al scherprechter bleek te zijn.

De Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup is nu tot een volwaardige merkencup uitgegroeid. De 172 pk sterke compact blijkt een perfect alternatief voor ambitieuze rallyrijders met een gelimiteerd budget. Aan de start stonden maar liefst vijf nieuwkomers, waaronder de geroutineerde merkenrijder Corné Damen en Jan-Timo van der Marel, het nieuwste talent uit het KNAF Talent First programma. Beide tot op het bot gemotiveerde rijders beten al op de eerste de beste klassementsproef flink in het stof door van de proef te glijden. Damen strandde in een greppel en verloor meer dan een kwartier, Van der Marel miste een boom, een tuinhek en een greppel maar het kleine houten paaltje waarover hij vloog reet wel de brandstoftank open waarna de Colt vlak voor de finish tot stilstand kwam. Het betekende dat deze twee kanshebbers voor de zege op slag waren uitgeschakeld, al mochten ze de volgende dag in het zogenaamde 'super rallysysteem' weer starten, zij het met flink tijdverlies. Het belette het duo niet flink van leer te trekken en hun potentieel te tonen: Van der Marel noteerde zesmaal de snelste tijd op een KP, waarvan driemaal ex-aequo. Damen was eenmaal de snelste. "Ik moet echt even wennen aan deze auto. Met name met de remmen heb ik nog wat te stoeien, bijvoorbeeld met in- of uigeschakelde bekrachtiger. We zullen nu eerst flink moeten gaan testen om meer gevoel met de auto te krijgen. Tenslotte hebben we hem vlak voor deze wedstrijd gekregen", verklaarde Damen. Jan-Timo van der Marel zag bij de nachtelijke finish de zon alweer schijnen: "Op deze zaterdag hebben we de tijden van de top kunnen evenaren, dus de snelheid is er wel degelijk. En in voorgaande jaren ging het bij elke KNAF-rijder eenmaal echt mis. Als ik dat nu al heb gehad, dan hebben we nog een mooi seizoen in het vooruitzicht". Mark Nieuwlaar en zijn navigator Jan-Coert Kaptein liepen te stralen als nooit tevoren. Twee jaar geleden reden ze in de Tanks S rally hun allereerste rally, bij deze derde keer bleken ze helemaal vergroeid te zijn met hun Mitsubishi Colt. "In vorige jaren was ik nog wel eens te wild. Dan zat de snelheid er wel in maar ging ik even zo makkelijk de fout in. Nu zit ik heel ontspannen achter het stuur en rijd helemaal mijn eigen tempo. En moet je kijken wat voor snelle tijden er nu uitkomen. Gaaf dat je dat dan toch in twee jaar cuprijden allemaal opsteekt", aldus de terechte winnaar van deze openingsrally, die in de persoon van Hermen Kobus een grote verrassing opleverde. De 20-jarige student reed zijn allereerste rally en finishte desondanks als tweede. Dat op zich was al opvallend, maar dat hij ook drie snelste tijden op de klokken zette verraste velen des te meer. Daarmee schaarde Kobus zich op slag bij de zegekandidaten voor de overige zeven rally's. Henk Westerbeek leek zijn, in nieuwe kleuren gehulde, Colt naar de gebruikelijke derde plaats te sturen, maar op de voorlaatste KP reed hij in een kuiltje een aandrijfas stuk. Een unicum voor de cup, waarin zo goed als nooit een auto met mechanische pech uitvalt. Westerbeek, de betrouwbaarheid zelve bij het rallyrijden, zette overigens wel eenmaal de snelste tijd op de klokken. Dat deed ook Clemens Rommers, maar bij hem was het des te verrassender. De Mitsubishi Colt debutant heeft aanzienlijk minder rallyervaring dan de meeste concurrenten maar reed desondanks naar een puike derde plaats. Snel op de industrieterreinen en soepel samenwerkend met zijn navigator Frans van den Einde, ondanks dat ze aan een heel nieuw pace-notes systeem moesten wennen. "Onderling gaat het geweldig en als ik nu ook nog wat beter hele late rempunten weet te vinden, dan gaan we nog flink sprongen naar voren maken", aldus Rommers, die Marc van der Heide en André Hof duidelijk voor bleef. Van der Heide heeft het totaal niet voorzien op industrieterrein-proeven, waarvan er liefst vier in de rally zaten en waar hij dan ook prompt veel tijd liet liggen. "Ik heb geen flauw benul hoe je je auto daarop moet afstellen. In ieder geval heel anders dan op die dijkproeven. We zullen hiervoor maar eens een of meerdere testdagen moeten gaan inlassen. Kunnen we meteen onze nieuwe manier van navigeren verder uittesten". André Hof finishte keurig als vijfde, na een ijzersterke start op de allereerste KP. Daarna handhaafde hij zich knap in de middengroep, ondanks dat hij 'nog wat roestig was', zoals hij het zelf omschreef.

Uitslag Tank S Rally

1. Nieuwlaar/Kaptein, 144 km, 21 KP's in 1 uur 27 min. 02
2. Kobus/Schop op 1 min. 04

3. Rommers/Van den Einde op 6 min.

4. Van der Heide/Stevens op 6 min. 45

5. Hof/Besselsen op 7 min. 59

6. Van der Marel/Strooper op 17 in.30

7. Damen/Wassink op 18 min.30
Westerbeek/Roelofs uitgevallen

Snelste KP-tijden
Mark Nieuwlaar 14x (waarvan 2x ex aequo); Jan-Timo van der Marel 6x (3x e.a.); Hermen Kobus 3x (2x e.a.); Corné Damen en Henk Westerbeek 1x

Stand

1. Mark Nieuwlaar 20

2. Hermen Kobus 17

3. Clemens Rommers 14

4. Marc van der Heide 12

5. André Hof 10

6. Jan-Timo van der Marel 9

7. Corné Damen 8

---