Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
17.03.2008
MVO-spreker op VMT Food Event
Op 12 en 13 maart werd het VMT Food Event 2008 gehouden. Naast een
aantal plenaire lezingen van keynote-sprekers als Hans de Goeij,
Philip den Ouden en Aalt Dijkhuizen hield Nicole Vervaet van MVO een
sessie over gezonde innovatie.
Vervaet ging in haar presentatie in op het belang van het gebruik van
goede vetten in voedingsmiddelen, omdat vetten 'top of mind' zijn bij
de gezondheidsbewuste consument. In de presentatie liet zij een groot
aantal consumentenonderzoeken de revue passeren om de boodschap kracht
bij te zetten. Ook werd in de presentatie de vooraankondiging gedaan
van een nieuwe website www.vettefeiten.nl, die momenteel wordt
ontwikkeld door MVO en waar wordt ingegaan op feiten en misvattingen
over vetten. De website is bedoeld voor de business-to-businessmarkt
en is ontwikkeld ter ondersteuning van het beleid van de Task Force
Verantwoorde Vetzuursamenstelling. De website zal naar verwachting
eind maart online zijn.
Gezondheid was ook elders in het programma een belangrijk thema op het
Food Event. In het ochtendprogramma van de eerste dag van het Food
Event sprak o.a. Hans de Goeij, Directeur-generaal Volksgezondheid van
het Ministerie van VWS. In zijn presentatie legde hij opnieuw de
nadruk op het belang om minder verzadigd vet en transvetzuren in
voedingsmiddelen te gebruiken. De Goeij prees bovendien opnieuw de
Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling voor de grote vorderingen
die reeds zijn gemaakt in het gebruik van betere vetten in de
voedingsmiddelenindustrie en horeca. Dergelijke ontwikkelingen dragen
bij aan een lagere inname van verzadigd vet en transvetzuren en aan
het streven van de overheid om de gezonde keuze de gemakkelijke keuze
te maken. Ook ging Hans de Goeij in op het aantal eetmomenten en het
aantal keuzemomenten. Zorgwekkend is volgens hem dat het aantal
eetmomenten per dag bij volwassenen en kinderen drastisch is
toegenomen de laatste jaren.
De Goeij riep op tot verdere productinnovaties op het gebied van
gezondheid. Volgens VWS kan dit tweeledig, enerzijds door de
samenstelling aan te passen van bestaande producten en anderzijds door
de diversiteit in het productassortiment te vergroten.
VWS zal de komende jaren onder andere ook nadruk gaan leggen op de
jeugd, zo kondigde De Goeij aan. Dit zal een van de speerpunten zijn
in de nog te verschijnen voedingsnota van VWS die naar verwachting in
mei naar de Kamer wordt gestuurd. De Goeij riep dan ook de marketeers
uit de zaal op tot aansprekende verbeteringen in een kindermenu te
komen. "Het kindermenu van de toekomst heeft behoefte aan een
make-over, en u hebt de mogelijkheid," aldus De Goeij.
Ook volgens Aalt Dijkhuizen, Voorzitter Raad van Bestuur van de
Wageningen UR, is voeding en gezondheid momenteel het centrale topic,
en naar zijn verwachting zal dit ook zo blijven. Vanwege de grote
interesse van de consument is volgens hem juist op dit onderwerp
toegevoegde waarde te realiseren door de voedingsmiddelenindustrie.
Voor een geslaagde innovatie is het volgens hem wel noodzaak om de
kennis van de fabrikanten over de individuele consument te vergroten.
Het food event werd bezocht door zo'n 800 functionarissen uit de
gehele voedingsmiddelenbranche. Het congres omvatte een gevarieerd
programma. Gestart werd met een plenaire sessie waar keynote-sprekers
branchebrede onderwerpen belichtten. Vervolgens konden
congresdeelnemers kiezen uit parallelle sessies onderverdeeld in vier
tracks: Markt & Strategie; Productontwikkeling & Marketing;
Voedselveiligheid & Kwaliteit en Technologie & Ketenoptimalisatie.