Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


17.03.2008

MVO-spreker op VMT Food Event

Op 12 en 13 maart werd het VMT Food Event 2008 gehouden. Naast een aantal plenaire lezingen van keynote-sprekers als Hans de Goeij, Philip den Ouden en Aalt Dijkhuizen hield Nicole Vervaet van MVO een sessie over gezonde innovatie.

Vervaet ging in haar presentatie in op het belang van het gebruik van goede vetten in voedingsmiddelen, omdat vetten 'top of mind' zijn bij de gezondheidsbewuste consument. In de presentatie liet zij een groot aantal consumentenonderzoeken de revue passeren om de boodschap kracht bij te zetten. Ook werd in de presentatie de vooraankondiging gedaan van een nieuwe website www.vettefeiten.nl, die momenteel wordt ontwikkeld door MVO en waar wordt ingegaan op feiten en misvattingen over vetten. De website is bedoeld voor de business-to-businessmarkt en is ontwikkeld ter ondersteuning van het beleid van de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling. De website zal naar verwachting eind maart online zijn.

Gezondheid was ook elders in het programma een belangrijk thema op het Food Event. In het ochtendprogramma van de eerste dag van het Food Event sprak o.a. Hans de Goeij, Directeur-generaal Volksgezondheid van het Ministerie van VWS. In zijn presentatie legde hij opnieuw de nadruk op het belang om minder verzadigd vet en transvetzuren in voedingsmiddelen te gebruiken. De Goeij prees bovendien opnieuw de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling voor de grote vorderingen die reeds zijn gemaakt in het gebruik van betere vetten in de voedingsmiddelenindustrie en horeca. Dergelijke ontwikkelingen dragen bij aan een lagere inname van verzadigd vet en transvetzuren en aan het streven van de overheid om de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken. Ook ging Hans de Goeij in op het aantal eetmomenten en het aantal keuzemomenten. Zorgwekkend is volgens hem dat het aantal eetmomenten per dag bij volwassenen en kinderen drastisch is toegenomen de laatste jaren. De Goeij riep op tot verdere productinnovaties op het gebied van gezondheid. Volgens VWS kan dit tweeledig, enerzijds door de samenstelling aan te passen van bestaande producten en anderzijds door de diversiteit in het productassortiment te vergroten. VWS zal de komende jaren onder andere ook nadruk gaan leggen op de jeugd, zo kondigde De Goeij aan. Dit zal een van de speerpunten zijn in de nog te verschijnen voedingsnota van VWS die naar verwachting in mei naar de Kamer wordt gestuurd. De Goeij riep dan ook de marketeers uit de zaal op tot aansprekende verbeteringen in een kindermenu te komen. "Het kindermenu van de toekomst heeft behoefte aan een make-over, en u hebt de mogelijkheid," aldus De Goeij.

Ook volgens Aalt Dijkhuizen, Voorzitter Raad van Bestuur van de Wageningen UR, is voeding en gezondheid momenteel het centrale topic, en naar zijn verwachting zal dit ook zo blijven. Vanwege de grote interesse van de consument is volgens hem juist op dit onderwerp toegevoegde waarde te realiseren door de voedingsmiddelenindustrie. Voor een geslaagde innovatie is het volgens hem wel noodzaak om de kennis van de fabrikanten over de individuele consument te vergroten.

Het food event werd bezocht door zo'n 800 functionarissen uit de gehele voedingsmiddelenbranche. Het congres omvatte een gevarieerd programma. Gestart werd met een plenaire sessie waar keynote-sprekers branchebrede onderwerpen belichtten. Vervolgens konden congresdeelnemers kiezen uit parallelle sessies onderverdeeld in vier tracks: Markt & Strategie; Productontwikkeling & Marketing; Voedselveiligheid & Kwaliteit en Technologie & Ketenoptimalisatie.