CJP levert eerste lichting jonge marktonderzoekers af

17/03/2008 16:00

Stichting CJP

Amsterdam, 17 maart 2008. CJP levert deze week de eerste groep jonge marktonderzoekers af. Het betreft een lichting van tien jongeren die als gediplomeerd gespreksleider van jongeren (focusgroepen) aan de slag gaat. Deze jonge trainers vormen, met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar, de jongste marktonderzoeksgroep van Nederland. Volgens CJP, dat de trainers heeft opgeleid, verkrijgen de jeugdige onderzoekers een betere en meer betrouwbare respons dan hun oudere collega's. Directeur CJP Walter Groenen: "Jongeren blijken bij jonge gespreksleiders minder sociaal wenselijke antwoorden te geven dan bij 'oudere' onderzoekers. Ook voelen zich meer op hun gemak, omdat ze dezelfde belevingswereld hebben." CJP zal dit najaar het aantal jonge moderatoren verder uitbreiden.

CJP startte in de zomer van 2007 een opleiding voor jonge onderzoekers. Aan deze eerste opleiding hebben twaalf jongeren in de leeftijd van negentien tot en met vijfentwintig jaar deelgenomen. Van deze twaalf jongeren, hebben er tien de eindstreep gehaald. Zij ontvingen op vrijdag 14 maart 2008 hun getuigschrift, uit handen van CJP directeur Walter Groenen.

De opleiding voor jonge marktonderzoekers betreft een training voor jongeren om als gespreksleider focusgroepen (panels) te begeleiden. Focusgroepen zijn een beproefde onderzoeksmethodiek om veronderstellingen te toetsen bij verschillende doelgroepen. Het doel van CJP is om uiteindelijk in Nederland een netwerk op te bouwen van jonge, kwalitatieve onderzoekers die, in opdracht van onder andere culturele instellingen, focusgroepen met jongeren organiseren.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://pers.cjp.nl