AutoRai

Volkswagen boekt hoogste winst, omzet en afzet ooit

(3/17/2008)
Volkswagen AG heeft in 2007 een recordaantal auto's verkocht en de beste winst- en omzetcijfers ooit genoteerd. De omzet van de verschillende merken samen steeg met 3,8 procent naar 108,9 miljard euro, terwijl de operationele winst meer dan verdrievoudigde tot 6,2 miljard euro. Met een rendement van 9,5 procent (2006: 2,1 procent) overtrof het Volkswagen concern zijn eigen doelstellingen.

'Het jaar 2007 was voor het Volkswagen-concern met afstand het succesvolste ooit', sprak Martin Winterkorn, CEO van Volkswagen AG, op donderdag 13 maart in Wolfsburg bij de bekendmaking van de jaarcijfers. 'We hebben duidelijk laten zien hoeveel potentieel dit bedrijf heeft, en dat komt heel concreet in onze jaarcijfers terug.' De winst voor belastingen bedroeg 6,5 miljard euro. Daarmee overtreft het concern zijn eigen doel van 5,1 miljard, een doel dat oorspronkelijk pas voor het jaar 2008 was gesteld.

Het begin van dit jaar is voor het concern eveneens goed verlopen. Van januari tot en met februari 2008 vonden 952.500 autoâs hun weg naar de kopers en dat is een toename van 10,5 procent ten opzichte van de eerste twee maanden van 2007. Vooral Volkswagen - zowel personenautoâs als bedrijfswagens - en Å koda lieten een uitstekende ontwikkeling zien.

Groei
Volkswagen AG leverde vorig jaar wereldwijd 6,2 miljoen auto's af; een stijging van 8 procent ten opzichte van 2006 en een record in de bedrijfsgeschiedenis. Alle acht merken in de groep - Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Å koda, SEAT, Bentley, Bugatti, Lamborghini - droegen aan de hogere afzet bij. De directie legt de lat voor de toekomst echter nog hoger. 'Wij willen uiterlijk in 2011 jaarlijks 8 miljoen auto's aan onze klanten afleveren', zei Winterkorn. Bovendien wil het merk Volkswagen niet alleen groeien in de traditionele markten in West-Europa en Noord-Amerika, maar ook in andere delen van de wereld, zoals Rusland, China en Zuid-Amerika. Daar zet Volkswagen in op auto's die een oplossing bieden voor de plaatselijke vraag naar mobiliteit. In de periode tot 2010 komen daarom meer dan twintig nieuwe modellen op de markt.

Milieu
Het Volkswagen concern geeft, als grootste autofabrikant van Europa, het milieu de hoogste prioriteit en streeft naar minder afhankelijkheid van brandstoffen als aardolie en aardgas. Dat gebeurt door het continu verbeteren van de TDI- en TSI-techniek in combinatie met de innovatieve DSG-transmissie. Tegelijkertijd doet Volkswagen veel onderzoek naar alternatieve vormen van aandrijving, zoals hybrideautoâs, brandstofcelautoâs en elektrische voertuigen. Op de Autosalon van Genève in maart van dit jaar toonde Volkswagen een studiemodel van een Golf TDI Hybrid die 3,4 liter diesel op 100 kilometer verbruikt en slechts 89 gram CO2 per kilometer uitstoot.

Scania
Het Volkswagen-concern mengt zich ook sterker in de markt voor bedrijfswagens door het verwerven van een meerderheidsbelang in de Zweedse vrachtautofabrikant Scania AB. 'Het is een historische stap voor ons en voor Scania', vertelde Winterkorn. âSamen zullen wij ons marktpotentieel nog beter kunnen benutten.'

Winterkorn toonde zich bovendien gelukkig met de opstelling van de raad van commissarissen van Porsche Automobil Holding SE, die zich positief heeft uitgesproken over een verhoogd aandeel in het Volkswagen concern. 'We verheugen ons op een nog inniger samenwerking.'

Nederland
Ook in Nederland is Volkswagen succesvol en alweer drie jaar marktleider. Het jaar 2008 is goed begonnen mede door een betere prijspositionering voor de belangrijkste volumemodellen; Polo, Golf, Golf Plus, Passat en Passat Variant. Ook de Tiguan, de nieuwe compacte SUV van Volkswagen, is met alweer bijna 2.500 orders een groot succes. De uitbreiding van het BlueMotion-programma leidt tot een grote vraag naar deze duurzame modellen. Er staan meer dan 1.000 BlueMotions in bestelling.