Spectaculaire start nieuw seizoen Mitsubishi Colt Rally Cup
(3/17/2008)
In de inmiddels naar acht equipes uitgegroeide Merwede Springs
Mitsubishi Colt Cup, heeft Mark Nieuwlaar zijn eerste slag geslagen.
De tank S Rally is met zijn vele bochtige dijkweggetjes een echte
tandenbreker, maar de in de Colt Cup opgegroeide Twentenaar bleek de
pittige concurrentie veruit de baas. Zo bleek de eerste de beste
klassementsproef al scherprechter bleek te zijn.
De Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup is zo langzamerhand tot een
volwaardige merkencup uitgegroeid. De 172 pk sterke compact blijkt een
perfect alternatief voor ambitieuze rallyrijders met een gelimiteerd
budget. Aan de start stonden maar liefst vijf nieuwkomers, waaronder
de geroutineerde merkenrijder Corné Damen en het nieuwste talent uit
het KNAF Talent First programma, Jan-Timo van der Marel. Beide tot op
het bot gemotiveerde rijders beten al op de eerste de beste
klassementsproef flink in het stof door van de proef te glijden. Damen
strandde in een greppel en verloor meer dan een kwartier, Van der
Marel miste een boom, een tuinhek en een greppel maar het kleine
houten paaltje waarover hij vloog reet wel de brandstoftank open
waarna de Colt vlak voor de finish tot stilstand kwam. Het betekende
dat deze twee kanshebbers voor de zege op slag waren uitgeschakeld. Al
mochten ze de volgende dag in het zogenaamde âsuper rallysysteemâ wel
weer starten, zij het met flink tijdverlies. Het belette het duo niet
flink van leer te trekken en hun potentieel te tonen: Van der Marel
noteerde zesmaal de snelste tijd op een KP, waarvan driemaal ex-aequo.
Damen was eenmaal de snelste. âIk moet echt even wennen aan deze auto.
Met name met de remmen heb ik nog wat te stoeien, bijvoorbeeld met in-
of uigeschakelde bekrachtiger. We zullen nu eerst flink moeten gaan
testen om meer gevoel met de auto te krijgen. Tenslotte hebben we hem
vlak voor deze wedstrijd gekregenâ, verklaarde Damen. Jan-Timo van der
Marel zag bij de nachtelijke finish de zon alweer schijnen: âOp deze
zaterdag hebben we de tijden van de top kunnen evenaren, dus de
snelheid is er wel degelijk. En in voorgaande jaren ging het bij elke
KNAF-rijder eenmaal echt mis. Als ik dat nu al heb gehad, dan hebben
we nog een mooi seizoen in het vooruitzichtâ.
Mark Nieuwlaar en zijn navigator Jan-Coert Kaptein liepen te stralen
als nooit tevoren. Twee jaar geleden reden ze in de Tanks S rally hun
allereerste rally, bij deze derde keer bleken ze helemaal vergroeid te
zijn met hun Mitsubishi Colt. âIn vorige jaren was ik nog wel eens te
wild. Dan zat de snelheid er wel in maar ging ik even zo makkelijk de
fout in. Nu zit ik heel ontspannen achter het stuur en rijd helemaal
mijn eigen tempo. En moet je kijken wat voor snelle tijden er nu
uitkomen. Gaaf dat je dat dan toch in twee jaar cuprijden allemaal
opsteektâ, aldus de terechte winnaar van deze openingsrally.
Voor een grote verrassing zorgde Hermen Kobus. De 20-jarige student
reed zijn allereerste rally en finishte desondanks als tweede. Dat op
zich was al opvallend, maar dat hij ook drie snelste tijden op de
klokken zette verraste velen des te meer. Daarmee schaarde Kobus zich
op slag bij de zegekandidaten voor de overige zeven rallyâs.
Henk Westerbeek leek zijn in nieuwe kleuren gehulde Colt naar de
gebruikelijke derde plaats te sturen, maar op de voorlaatste KP reed
hij in een kuil een aandrijfas stuk. Een unicum voor de cup, waarin zo
goed als nooit een auto met mechanische pech uitvalt. Westerbeek, de
betrouwbaarheid zelve bij het rallyrijden, zette overigens wel eenmaal
de snelste tijd op de klokken. Dat deed ook Clemens Rommers, maar bij
hem was het des te verrassender. De Mitsubishi Colt debutant heeft
aanzienlijk minder rallyervaring dan de meeste concurrenten maar reed
desondanks naar een puike derde plaats. Snel op de industrieterreinen
en soepel samenwerkend met zijn navigator Frans van den Einde, ondanks
dat ze aan een heel nieuw pace-notes systeem moesten wennen.
âOnderling gaat het geweldig en als ik nu ook nog wat beter hele late
rempunten weet te vinden, dan gaan we nog flink sprongen naar voren
makenâ, aldus Rommers, die Marc van der Heide en André Hof duidelijk
voor bleef. Van der Heide heeft het niet op industrieterrein-proeven,
waarvan er liefst vier in de rally zaten. Hij liet daar dan ook prompt
veel tijd liggen. âIk heb nog geen gevoel bij hoe je je auto daarop
moet afstellen. In ieder geval heel anders dan op die dijkproeven. We
zullen hiervoor maar eens een aantal testdagen moeten gaan inlassen.
Kunnen we meteen onze nieuwe manier van navigeren verder uittestenâ.
André Hof finishte keurig als vijfde, na een ijzersterke start op de
allereerste KP. Daarna handhaafde hij zich knap in de middengroep,
ondanks dat hij ânog wat roestig wasâ, zoals hij het zelf omschreef.
AutoRai