AutoRai

Spectaculaire start nieuw seizoen Mitsubishi Colt Rally Cup

(3/17/2008)
In de inmiddels naar acht equipes uitgegroeide Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup, heeft Mark Nieuwlaar zijn eerste slag geslagen. De tank S Rally is met zijn vele bochtige dijkweggetjes een echte tandenbreker, maar de in de Colt Cup opgegroeide Twentenaar bleek de pittige concurrentie veruit de baas. Zo bleek de eerste de beste klassementsproef al scherprechter bleek te zijn.

De Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup is zo langzamerhand tot een volwaardige merkencup uitgegroeid. De 172 pk sterke compact blijkt een perfect alternatief voor ambitieuze rallyrijders met een gelimiteerd budget. Aan de start stonden maar liefst vijf nieuwkomers, waaronder de geroutineerde merkenrijder Corné Damen en het nieuwste talent uit het KNAF Talent First programma, Jan-Timo van der Marel. Beide tot op het bot gemotiveerde rijders beten al op de eerste de beste klassementsproef flink in het stof door van de proef te glijden. Damen strandde in een greppel en verloor meer dan een kwartier, Van der Marel miste een boom, een tuinhek en een greppel maar het kleine houten paaltje waarover hij vloog reet wel de brandstoftank open waarna de Colt vlak voor de finish tot stilstand kwam. Het betekende dat deze twee kanshebbers voor de zege op slag waren uitgeschakeld. Al mochten ze de volgende dag in het zogenaamde âsuper rallysysteemâ wel weer starten, zij het met flink tijdverlies. Het belette het duo niet flink van leer te trekken en hun potentieel te tonen: Van der Marel noteerde zesmaal de snelste tijd op een KP, waarvan driemaal ex-aequo. Damen was eenmaal de snelste. âIk moet echt even wennen aan deze auto. Met name met de remmen heb ik nog wat te stoeien, bijvoorbeeld met in- of uigeschakelde bekrachtiger. We zullen nu eerst flink moeten gaan testen om meer gevoel met de auto te krijgen. Tenslotte hebben we hem vlak voor deze wedstrijd gekregenâ, verklaarde Damen. Jan-Timo van der Marel zag bij de nachtelijke finish de zon alweer schijnen: âOp deze zaterdag hebben we de tijden van de top kunnen evenaren, dus de snelheid is er wel degelijk. En in voorgaande jaren ging het bij elke KNAF-rijder eenmaal echt mis. Als ik dat nu al heb gehad, dan hebben we nog een mooi seizoen in het vooruitzichtâ.

Mark Nieuwlaar en zijn navigator Jan-Coert Kaptein liepen te stralen als nooit tevoren. Twee jaar geleden reden ze in de Tanks S rally hun allereerste rally, bij deze derde keer bleken ze helemaal vergroeid te zijn met hun Mitsubishi Colt. âIn vorige jaren was ik nog wel eens te wild. Dan zat de snelheid er wel in maar ging ik even zo makkelijk de fout in. Nu zit ik heel ontspannen achter het stuur en rijd helemaal mijn eigen tempo. En moet je kijken wat voor snelle tijden er nu uitkomen. Gaaf dat je dat dan toch in twee jaar cuprijden allemaal opsteektâ, aldus de terechte winnaar van deze openingsrally.

Voor een grote verrassing zorgde Hermen Kobus. De 20-jarige student reed zijn allereerste rally en finishte desondanks als tweede. Dat op zich was al opvallend, maar dat hij ook drie snelste tijden op de klokken zette verraste velen des te meer. Daarmee schaarde Kobus zich op slag bij de zegekandidaten voor de overige zeven rallyâs.

Henk Westerbeek leek zijn in nieuwe kleuren gehulde Colt naar de gebruikelijke derde plaats te sturen, maar op de voorlaatste KP reed hij in een kuil een aandrijfas stuk. Een unicum voor de cup, waarin zo goed als nooit een auto met mechanische pech uitvalt. Westerbeek, de betrouwbaarheid zelve bij het rallyrijden, zette overigens wel eenmaal de snelste tijd op de klokken. Dat deed ook Clemens Rommers, maar bij hem was het des te verrassender. De Mitsubishi Colt debutant heeft aanzienlijk minder rallyervaring dan de meeste concurrenten maar reed desondanks naar een puike derde plaats. Snel op de industrieterreinen en soepel samenwerkend met zijn navigator Frans van den Einde, ondanks dat ze aan een heel nieuw pace-notes systeem moesten wennen. âOnderling gaat het geweldig en als ik nu ook nog wat beter hele late rempunten weet te vinden, dan gaan we nog flink sprongen naar voren makenâ, aldus Rommers, die Marc van der Heide en André Hof duidelijk voor bleef. Van der Heide heeft het niet op industrieterrein-proeven, waarvan er liefst vier in de rally zaten. Hij liet daar dan ook prompt veel tijd liggen. âIk heb nog geen gevoel bij hoe je je auto daarop moet afstellen. In ieder geval heel anders dan op die dijkproeven. We zullen hiervoor maar eens een aantal testdagen moeten gaan inlassen. Kunnen we meteen onze nieuwe manier van navigeren verder uittestenâ. André Hof finishte keurig als vijfde, na een ijzersterke start op de allereerste KP. Daarna handhaafde hij zich knap in de middengroep, ondanks dat hij ânog wat roestig wasâ, zoals hij het zelf omschreef.