Nederlands Uitgeversverbond

Veel extra gegevens in nieuwe publicatie NOM Print Monitor

Op maandag 17 maart publiceert NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM-2007-I/2007-II). Het rapport bevat gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode januari tot en met december 2007.
De vorige rapportage ging over de periode oktober 2006 t/m juli 2007 en was de eerste publicatie na de invoering van de nieuwe methode van steekproeftrekking en printbereiksmeting.

Nieuwe titels
In de rapportage van deze NOM Print Monitor (NPM) zijn veel nieuwe titels opgenomen. De volgende titels worden vanaf januari 2007 gemeten: More Than Classic, Red en Triv. Dagblad De Pers loopt vanaf maart 2007 mee. Deze titels worden zowel in de schriftelijke rapportage als in het elektronische bestand gepubliceerd. In juli 2007 zijn anwbAuto, DAG, DIVA en Vrouw opgenomen. Deze titels worden alleen in de schriftelijke rapportage gerapporteerd.

Nieuwe gegevens
Naast de nieuwe titels zijn er nog meer nieuwe gegevens in de nieuwe NPM opgenomen. In de eerste publicatie (NPM oktober 2006 t/m juli 2007) waren al gegevens over dageditiebereik van dagbladen opgenomen. In deze publicatie hebben we voor dageditiebereiksgegevens ook leeskansen berekend, zodat deze gegevens ook voor mediaplanning gebruikt kunnen worden. Dat betekent dat er nu gerichter gepland kan worden als men bijvoorbeeld in de maandag-, donderdag- of zaterdageditie van een dagblad wil adverteren. Als een adverteerder dus al weet op welke dagen hij in dagbladen wil gaan adverteren, is het aan te bevelen om gebruik te maken van dageditiebereik in plaats van gemiddeld bereik. Leeskansen voor dageditiebereik zijn ook berekend voor dagbladcombinaties. Verder wordt in een aparte rapportage voor het eerst de leesduur voor dagbladen opgenomen. Er is een grote vernieuwing doorgevoerd in de manier van vragen naar leesduur bij dagbladen: de gegevens over de leesduur zijn nu veel nauwkeuriger gemeten.
Er wordt gevraagd naar het lezen van doordeweekse nummers en weekendnummers van dagbladen. Deze vraag wordt voorgelegd aan alle respondenten die in de afgelopen 12 maanden een dagblad hebben gelezen (totaalbereik).

Volgende publicaties
Zoals altijd is de publicatie van de NOM Doelgroep Monitor ongeveer een maand na oplevering van de NOM Print Monitor. Eind van de zomer 2008 is de volgende NOM Print Monitor te verwachten. De nieuwe methode van het bereiksonderzoek biedt veel mogelijkheden om extra gegevens over de prestaties van dagbladen en tijdschriften te verkrijgen. Zo hebben
we in de huidige publicatie al veel nieuwe informatie over dagbladen gepubliceerd. De Technische Commissie heeft samen met Intomart GfK gewerkt aan nog een aantal andere typen gegevens: opbouw van bereik in de tijd voor tijdschriften (time planning), seizoensinvloeden en fluctuatie-index. Deze nieuwe gegevens worden in de loop van 2008 in de markt geĂŻntroduceerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dr. Irena Petric, directeur NOM, telefoon 020 43 09 112, e-mail:
irena.petric@nommedia.nl.