Ingezonden persbericht


Persbericht

Scoringssysteem maakt affiliate markt eindelijk doorzichtiger

Amsterdam, 17 maart 2008 --- De kwaliteit van websites was lange tijd niet goed te beoordelen, maar daar heeft affiliate marketing netwerk M4N een einde aangemaakt. M4N lanceerde in februari een scoresysteem waarvan nu de eerste resultaten bekend zijn.

Het nieuwe systeem is sinds februari online en in de eerste 19 dagen zijn 473 stemmen uitgebracht. Naast het feit dat adverteerders en affiliates op elkaar kunnen stemmen, kunnen aan een viertal factoren scores worden toegekend. Omzet, eCPC, conversie en kliks worden meegeteld en door middel van wegingsfactoren vertaald in een score van 1 tot 10. Hoe hoger het cijfer des te beter de affiliate of adverteerder het doet.

Thomas Joosten, oprichter van M4N, voorspelt dat een jaar na dato 10.000 stemmen zijn uitgebracht. Zoals verwacht wordt er veel meer op adverteerders dan op exploitanten gestemd wordt, in totaal is er nu 421 keer gestemd op adverteerders en 52 keer op exploitanten.

Affiliates en adverteerders kunnen commentaar geven bij hun stem. Van de stemmers levert 52 procent commentaar en indien er een negatieve stem is uitgebracht is dit maar liefst 84 procent. 'Uit reacties van affiliates en adverteerders blijkt dat een score een goed beeld geeft van iemands prestaties. Daarnaast wordt er vaak nuttige feedback gegeven', merkt Joosten op.

Het systeem is opgezet door een zevental studenten Informatica van de Universiteit Utrecht. De opdracht voor de studenten was om het contact tussen adverteerders en exploitanten te verbeteren. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het transparanter maken van de markt, zodat het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker wordt voor de consument.

M4N wil een aantal verbeteringen aanbrengen in het systeem. Ze willen meer potentiële stemmers bereiken door op de indexpagina een duidelijkere link te zetten. Bovendien willen ze een e-mail sturen naar de adverteerders en affiliates op wie een stem is uitgebracht, zodat zij direct kunnen reageren. Wat ook nog op het programma staat is het maken van een melding op de door M4N zelf gelanceerde eCPC-index. Deze index laat zien wat het de affiliates en adverteerders oplevert om met elkaar zaken te doen.

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet-commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten.

Voor meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Maartje van Oeveren
020 421 0565
maartje@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
Thomas.joosten@m4n.nl