MKB-er kan informatie overheid moeilijk vinden


ABCOUDE, 20080317 -- Onderzoek onder 745 ondernemers geeft aan dat de overheid flink te kort schiet in haar voorlichting. 78,1% vindt dat de overheid de vindbaarheid van informatie voor het midden- en kleinbedrijf moet verbeteren. Daarnaast vindt de meerderheid van de ondervraagde ondernemers zowel de bruikbaarheid, de actualiteit, de relevantie en de begrijpelijkheid van overheidsinformatie voor verbetering vatbaar. Dat blijkt uit een enquête van Businesscompleet.nl, een online uitgever van ondernemersinformatie.

Slechts een kwart van de ondernemers vindt overheidsinformatie regelmatig of altijd bruikbaar. 70% noemt overheidsinformatie soms tot nooit bruikbaar. Op de vraag op welke punten de overheid haar informatievoorziening zou kunnen verbeteren, antwoordt 78,1% dat de informatie beter vindbaar moet worden. Daarnaast vindt 53,4% de actualiteit van de informatie voor verbetering vatbaar. Nog eens 53% van de ondernemers noemt de begrijpelijkheid en 52,9% de relevantie als verbeterpunten.

De hoeveelheid informatie wordt door slechts een kwart van de ondernemers als verbeterpunt genoemd. Hier zou een relatie kunnen liggen met de vindbaarheid, nu blijkt dat veel ondernemers de gewenste informatie moeilijk kunnen vinden. De overheid doet het nog beter op het punt van de betaalbaarheid van de informatie. Slechts 16,8% vindt die voor verbetering vatbaar. Dat ligt in lijn met de doelstelling van de overheid om op laagdrempelige wijze zoveel mogelijk informatie en kennis over te dragen. Mogelijk kunnen ondernemers daarom door die doelstelling en de veelheid van informatie door de bomen het bos niet meer zien.

70% van de ondervraagden gaf aan (mede)aandeelhouder te zijn in een bedrijf van gemiddeld 5,5 werknemers. Het betreft dus de veelbesproken kleinere MKB-er. Uit de ervaringen met de 70.000 abonnees van Businesscompleet.nl blijkt dat juist die groep bedrijven grote behoefte heeft aan concrete en bruikbare informatie voor de dagelijkse praktijk. Businesscompleet.nl benadrukt zelfs dat "een effectieve informatievoorziening aan ondernemers het ondernemerschap stimuleert en goed is voor de economie. Bovendien zou de overheid alle informatie voor handen moeten hebben, maar wellicht nog beter moeten verwoorden en ontsluiten."

Kamer van Koophandel Nederland heeft namens de overheid voortdurend contact met ondernemers. In reactie op de enquête zeggen zij: "De uitkomsten van de enquête komen ons niet direct vreemd voor". "De Kamers van Koophandel hebben als één van hun hoofdtaken het informeren van ondernemers. Uit het feit dat onze website 21 miljoen keer per jaar wordt geraadpleegd door ondernemers en er 600.000 gesprekken met ons callcenter worden gevoerd, blijkt volgens ons dat wij het goed doen."
De Kamers van Koophandel onderzoeken altijd hoe het beter kan. "Permanente enquêtering onder ondernemers houdt ons scherp op de inhoud en de wijze waarop de informatie wordt overgedragen."

De belangrijkste verantwoordelijke voor informatievoorziening van de landelijke overheid aan ondernemers, is het ministerie van Economische Zaken (EZ). Desondanks wilde de woordvoerder Ondernemen van minister Van der Hoeven eerst niet reageren op de enquête, deze verwees direct door naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. Wellicht hebben de 78,1% van de ondernemers dat bedoeld met de slechte vindbaarheid van informatie? Bij herhaald verzoek op een inhoudelijke reactie, gaf EZ aan dat zij blij is om te zien "dat uit de cijfers blijkt dat 80% van de ondervraagden wel eens een overheidsinstantie raadpleegt". Overigens is een belangrijk project van EZ, Antwoordvoorbedrijven.nl