Allochtonen overwegen herhaalbezoek na rondleiding Museum Speelklok


UTRECHT, 20080317 -- Nieuwsgierig, enthousiast en verrast. Zo hebben de allochtone bezoekers op de eerste multiculturele rondleiding in Museum Speelklok gereageerd. De liedjes uit de eigen cultuur spraken tot de verbeelding, van de Nederlandse pierementen werd genoten en het actieve karakter van het museum sprak vooral de kinderen aan. Sommige deelnemers overwegen een tweede keer terug te komen.

15 maart stond het Utrechtse museum in het teken van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse invloeden.
Een groep van 35 allochtone volwassenen en kinderen zijn naar het museum gekomen om te genieten van de rondleiding.

Het museum wil meer allochtone bezoekers trekken en heeft daartoe samen met Foquz Etnomarketing een pilotproject opgezet, waarbij deze rondleiding de eerste activiteit vormde. De rondleiding was bijzonder omdat het om de reguliere collectie van het museum ging, waarin voor de gelegenheid verhalen en muziek met Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse achtergrond waren verwerkt. Allochtonen hebben kennis kunnen maken met Museum Speelklok en al haar instrumenten, en tegelijk herkenningspunten uit de eigen cultuur gezien en gehoord.

Kinderen hebben aan een klein draaiorgeltje mogen draaien, waar speciaal voor deze dag het Turkse kinderliedje `Bir dünya býrakýn biz çocuklara' op speelde.
Het Cai-orgel, afkomstig uit de Antillen, was een hoogtepunt voor de Antilliaanse bezoekers en er waren veel vrijwilligers om dit instrument te bespelen. Dit onder luid applaus van de overige bezoekers.
Op het grote draaiorgel De Limonaire speelde het liedje `Dikkerdje Dap'. Het orgel werd om beurten gedraaid door kinderen en volwassenen, terwijl de rest van de groep het lied uit volle borst meezong. Zingen was de bezoekers wel toevertrouwd: ook een oerhollandse smartlap is luid meegezongen.

De rondleiding eindigde in de danszaal van het Museum, waar vijf imposante dans- en kermisorgels staan opgesteld. Kermisorgel `De Schuyt' speelde het Marokkaanse dansritme `Ga3 Ga3 Ya Zoubida' en het allergrootste dansorgel De Mortier' speelde het vrolijke `Wasmasjien' van de Surinaamse band Trafassi. De kleine en grote wasjes oogstten veel herkenning. Een enorme polonaise met alle aanwezigen vormde de feestelijke afsluiting!





Foquz Etnomarketing