Port of Rotterdam

Duitse verladers willen positie Rotterdam versterken

17-03-2008

Het Duitse comité van zeeverladers, "Deutsche Seeverladerskomitee' (DSVK) roept de Duitse politiek op voor goede verbindingen met de westelijke Noordzeehavens te zorgen.

Volgens de voorzitter van het comité, Rüdiger Grigoleit, zijn de verbindingen met Rotterdam en Antwerpen voor de Duitse verladers net zo belangrijk als die met Hamburg en Bremen. Dit moet weerspiegeld worden in het nationale beleid van de Duitse overheid. Concreet betekent dit onder andere een snelle vergroting van de capaciteit van de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse net. De IJzeren Rijn heeft een beter c.q nieuw tracé nodig.

Tevens roept hij de Westhavens op hun capaciteit, met name voor de binnenvaart, te vergroten. Grigoleit ziet in dit opzicht positieve ontwikkelingen in de uitbreiding van diepzeeterminals en gespecialiseerde binnenvaartcapaciteit zoals de Delta Barge Feederterminal. Hij wil echter tevens meer 'engagement'.

De DSVK denk dat ook een betere samenwerking van de binnenvaartondernemingen tot vergroting van de efficiëntie leidt. Hij verwelkomt het initiatief van de Rotterdamse haven om samen met de DSVK te analyseren hoe de industrie beter bediend kan worden.

'Masterplan Logistik'
De Duitse overheid stelt momenteel een nationaal "Masterplan Güterverkehr und Logistik' op. Dit is de basis voor het beleid voor goederenvervoer de toekomst. De (eerste) bijdrage hieraan van het Havenbedrijf Rotterdam, is medio maart gereed.