Socialistische Partij

SP: Duidelijkheid over takenpakket Bureau Jeugdzorg

17-03-2008 * In Zuid-Holland is Bureau Jeugdzorg (BJZ) begonnen bepaalde taken af te stoten omdat de geplande gemeentelijke Centra voor Jeugd en Gezin die taken ook in haar pakket heeft. Een en ander in het kader van een bezuiniging, zo werd het althans gebracht. Ook andere Bureaus Jeugdzorg elders in Nederland zijn zich aan het beraden op hun positie. De netwerkpartners van de BJZ's zijn van deze mogelijke ontwikkeling, n.l. dat zij zich zullen concentreren op de dwang en drangzorg (zorgmeldingen en kinderen die onder toezicht zijn gesteld), en daarnaast op het AMK op de hoogte gesteld. In simpele woorden: BJZ zal zich in de zeer naaste toekomst niet langer bemoeien met vrijwillige hulpverlening. De SP vindt deze ontwikkeling op dit moment niet gewenst. Carlien Boelhouwer: 'Vele centra voor jeugd en gezin zijn nog niet eens helemaal beginklaar. Ik vrees dat straks kinderen tussen wal en schip komen, omdat BJZ ze niet langer kan helpen, terwijl de centra ze nog niet kan helpen. Het gaat mij te vlug.' De SP heeft schriftelijke vragen gesteld.

Van mensen in het 'veld' heeft de SP begrepen dat zij verwachten dat er een groter beroep gedaan zal worden op de instellingen voor geïndiceerde jeugdhulpverlening om dit hiaat, n.l. daar waar de centra nog niet bedrijfsklaar zijn, op te vullen. Gezien deze ontwikkelingen is ook te verwachten dat de kinderartsen in de centra voor jeugd en gezin om een prominente rol zullen vragen waar het gaat om verwijzingen en indicatiestellingen voor de geïndiceerde Jeugdhulpverlening en Kinder- en jeugdGGZ, een functie welke nu nog door BJZ wordt uitgevoerd. Kortom: er lijken twee grote tegengestelde krachten te worden aangejaagd, die enerzijds convergeren, concentreren en samenwerken, en anderzijds divergeren, concurreren en de markt laten werken. De SP vindt dit niet wenselijk. Carlien Boelhouwer: 'De nieuwe wet op de jeugdzorg bedoelde één jeugdzorgloket te realiseren. Dat werd BJZ. Nu met deze ontwikkeling lijken we weer terug te gaan, naar ten minste twee loketten. Dat is verre van logisch.'

Vragen

1.
Bent u bekend met deze ontwikkeling en klopt het?

2.
Zo ja, hoe staan de zaken ervoor in Noord-Holland: heeft BJZ al taken (welke) overgeheveld, zijn er hiaten, wordt er meer verwezen naar instellingen, vragen de artsen een prominentere rol, en zo voort?
3.
Zo nee, hoe zit het dan?

4.
Als deze ontwikkeling inderdaad ook gaande is in Noord-Holland, kunt u mij zeggen wat de beweegredenen zijn om deze taken af te stoten?
5.
Hoe ver zijn de ontwikkelingen rondom de centra voor jeugd en gezin in Noord-Holland: functioneren ze al allemaal, zijn er geen witte plekken meer, of is er nog veel te wensen over. Is het laatste het geval: hoeveel tijd denkt u dat de centra in NH nog nodig hebben om naar behoren te kunnen functioneren? Graag een uitgebreide toelichting.
6.
Nog even afgezien van de toekomstige situatie (centra voor jeugd en gezin zijn optimaal uitgerust en draaien moeiteloos), ben ik van mening dat op dit moment, nu alles wat betreft de centra in mijn ogen nog vooral in de kinderschoenen staat en niet overal geregeld is, dit afstoten van taken door BJZ niet plaats mag vinden. Bent u dat met mij eens?
7.
Zo ja, kunt u mij garanderen dat u alles in het werk stelt om ervoor te zorgen dat taken niet worden afgestoten zo lang de centra nog niet optimaal functioneren?
8.
Als u mij die garantie niet kan geven, kunt u dat toelichten?
9.
Dan tot slot de kwestie in het algemeen: vindt u het een goede ontwikkeling dat BJZ zich terugtrekt uit de preventieve en vrijwillige zorg, zoals ik het bovenstaande maar even voor het gemak interpreteer? Graag uitgebreide toelichting, wat betreft voors en tegens. Gedeputeerde Staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.