Caesar Groep: 95% van ICT-projecten op tijd en binnen budget

18/03/2008 10:00

Caesar Via Nova

Utrecht, 18 maart 2008
De Caesar Groep te Utrecht heeft in 2007 95% van haar ICT-projecten op tijd en binnen budget opgeleverd. Van de twintig ICT-projecten was er slechts één niet op tijd opgeleverd. Daarmee scoorde het bedrijf opvallend hoger dan de rest van de ICT-bedrijven in Nederland. Uit een vorig jaar verschenen onderzoek van Ernst & Young blijkt dat maar liefst 60% van de IT-projecten bij oplevering niet aan de verwachtingen voldeed. (Bron: Ernst & Young, ICT Barometer ICT Projecten, 20 juni 2007). Het project is dan gedeeltelijk of volledig gestrand, de tijdsplanning is overschreden en het project kost meer dan gebudgetteerd. De Caesar Groep doet dit anders. Dankzij de TimeValue methode biedt zij ICT-projecten aan met een keiharde garantie. Deze garantie houdt in dat het businessprobleem binnen de afgesproken tijd en budget wordt opgelost. Wordt het project ook maar een dag te laat opgeleverd, dan betaalt de Caesar Groep 50% van de projectprijs terug.

De Caesar Groep is de enige op de Nederlandse markt die ICT-oplossingen in projectvorm met een garantie op budget en opleverdatum aanbiedt. Samen met Dr. Eliyahu Goldratt (auteur van onder meer 'Het Doel') heeft de Caesar Groep in 2003 een nieuwe projectaanpak ontwikkeld: TimeValue. TimeValue is een projectaanpak waardoor Caesar garandeert dat ICT-projecten binnen het afgesproken budget en voor 100% op de afgesproken tijd opgeleverd worden. De garantie is helder: overschrijdt het project de opleverdatum met één dag, dan betaalt de Caesar Groep tot 50% van de projectprijs terug.

Logistieke principes
De TimeValue aanpak is gebaseerd op principes uit de productielogistiek, die Caesar heeft geïmplementeerd in haar werkprocessen. Door anders om te gaan met veiligheidsmarges en sturing van het proces wordt een flinke tijdswinst behaald. Waar andere ICT-leveranciers afhankelijk zijn van het aantal gedeclareerde uren en er bij gebaat zijn om zoveel mogelijk uren te maken, haalt Caesar haar verdiensten juist uit het zo effectief en snel mogelijk realiseren van de ICT-oplossing en niet uit het aantal gedeclareerde uren. Dit sluit aan bij het belang van de klant. Hoe eerder bijvoorbeeld een nieuwe website en webapplicatie geïmplementeerd en operationeel is, hoe eerder de klant geld kan verdienen.

Eerst het probleem
De unieke TimeValue projectaanpak gaat uit van het werkelijke probleem van de klant, waarin de waarde van de oplossing en de factor tijd cruciaal zijn. Dit is essentieel in de aanpak van Caesar: voor er een offerte wordt uitgebracht, vinden er met de klant één of meerdere sessies plaats om het probleem te achterhalen of te verfijnen. Wat wil de organisatie met hun nieuwe of aangepaste informatiesysteem bereiken? Het overeengekomen probleem is, soms tot vervelens toe, het ijkpunt gedurende het project.

Workshops
De Caesar Groep organiseert regelmatig workshops over de TimeValue projectaanpak. Deze worden door de deelnemers goed beoordeeld met gemiddeld een 8 als rapportcijfer. "Eindelijk een leverancier die zijn nek uitsteekt, daadwerkelijk wat aan projectoverschrijding doet en daar open voor staat." (Ary Velstra, Afdeling Informatie-Systemen van NGI)





http://www.caesar.nl