Groen!

Brussel, 18 maart 2008

Groen! zegt vertrouwen op in nv BAM

Vandaag dinsdag 18 maart in het Vlaams Parlement gaat de 9e voortgangsrapportage door over het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, de zogenaamde werf van de eeuw. Het Masterplan Antwerpen met als kroonjuweel de Oosterweelverbinding komt door tal van factoren echter op de helling te staan. Het maatschappelijk draagvlak voor het project dreigt volledig weg te ebben. Groen zegt haar vertrouwen op in de NV BAM. Het Antwerpse Masterplan Mobiliteit komt best weer volledig in handen van de Vlaamse administratie. Ook vraagt Groen! zich steeds meer af waar de beloofde voordelen van een publiek-private samenwerking (PPS) blijven.

De laatste maanden is de kritiek op het Antwerps Masterplan Mobiliteit vanuit verschillende hoeken flink toegenomen. Bewonersgroepen vrezen voor een nieuwe bottleneck aan het Sportpaleis met bijkomende verkeersproblemen en toename van het fijn stof en dat op plaatsen waar een hoge bevolkingsdichtheid is. Als dit klopt, dan is dat onaanvaardbaar, want we zijn nu reeds in overtreding met de Europese wetgeving inzake fijn stof. Ook uit onverwachte hoek komt kritiek. De werkgeversorganisatie VOKA spreekt van een Big BAM ('Big Bang') en mobiliteitsexperts vrezen voor een verkeersinfarct door toename van de containertrafiek.

Aanvankelijk beloofde het project werk te maken van een duurzame ontsluiting van de regio, maar Groen! stelt vast dat belangrijke openbaarvervoersprojecten op de lange baan worden geschoven. Het wordt zelfs onzeker of ze nog uitgevoerd gaan worden, omdat de Oosterweelverbinding alle aandacht en vooral veel meer geld dan verwacht opeist. Ook verloopt de gunningprocedure en de manier waarop alternatieven worden onderzocht niet zoals het moet. 'Maar het strafst van al is de geslotenheid van de NV BAM en de halsstarrigheid waarmee ze te werk gaat om haar project en enkel haar project te verdedigen. Hoe verklaar je anders dat het anderhalf jaar procedureslagen bij het Rekenhof heeft gekost vooraleer Vlaamse parlementsleden inzage kregen in het BAM-dossier', vraagt Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger zich af. 'En waarom moeten bewonersgroepen een procedure opstarten bij de Vlaamse ombudsman om inzage te krijgen?'

Het vertrouwen in de NV BAM is zoek. Groen! stelt voor dat het Masterplan opnieuw in overheidshanden komt. De Vlaamse administratie Openbare Werken en Mobiliteit moet dit project zelf opnieuw stevig in handen nemen. Alvorens het project kan verdergaan, moeten ze bijkomende onderzoeken, bijvoorbeeld over alternatieven en over de gezondheidsimpact van dit project. Ten slotte stelt Rudi Daems voor dat er een onafhankelijke en grondige kosten- en batenanalyse gebeurt van de publiek-private samenwerking (PPS) in dit project om een antwoord te krijgen op 2 essentiele vragen: 'Is de aangekondigde tijdswinst in de uitvoering er eigenlijk wel en laten we toe dat de kostprijs van heel het plan excessieve vormen begint aan te nemen?'

Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger