Audax positief over 2007 en klaar voor de toekomst

Het jaar 2007 wordt door Audax gekenmerkt als een jaar waarin de omzet een forse groei doormaakte en waarin de tendens in bedrijfsresultaten positief werd omgebogen. Diverse partijen hebben het afgelopen jaar voor Audax gekozen als strategische partner vanwege haar gunstige prijs-kwaliteitsverhouding. Het stijgende marktaandeel was nodig om de teruglopende marges hoofd te kunnen bieden en geeft vertrouwen voor de toekomst. De omzet is uitgekomen op 294,2 miljoen, het bedrijfsresultaat op 12,1 miljoen en het netto resultaat bedraagt 9,2 miljoen. Het bedrijfsresultaat werd positief beïnvloed door een eenmalige bate van 2,4 miljoen uit hoofde van een vrijval van de voorziening voor pensioenverplichtingen.

Carel Bikkers, Voorzitter Hoofddirectie: Het medialandschap is op diverse vlakken sterk in beweging. Audax past zich hier op aan door haar producten en diensten op een inventieve manier aan de man te brengen. Deze inventiviteit en het ondernemerschap binnen Audax zal in 2008 breed worden aangesproken. Audax is klaar om deze uitdaging aan te gaan.

Audax Publishing heeft het afgelopen jaar verder geïnvesteerd in de kwaliteit van haar uitgaven. Hierbij wordt steeds meer rekening gehouden met het gedrag en de wensen van de consument. Niet alleen de uitgeverij merkt het profijt van deze investeringen, ook Audax Media heeft zich positief ontwikkeld met de verkoop van advertenties. Bij Audax Publishing België bleven de resultaten op peil, mede door de verkooprecords van één van haar uitgaven.

Bij de groothandels en dan met name bij Betapress stonden de marges wederom onder druk. Verdere concentraties in de retail maken dat steeds meer van haar producten via het foodkanaal de consument bereiken. Om de distributie- en logistieke kosten beheersbaar te maken zal Betapress investeren in een systeem dat het aantal retourexemplaren sterk zal terugdringen en de retailer beschermt tegen overvolle schappen. Van Ditmar profiteerde in 2007 van een nieuwe Harry Potter en bracht haar vaste kosten terug. Een positieve resultaattoename is hiervan het gevolg. Ook Imapress weet steeds meer klanten (uit zowel Vlaanderen als Wallonië) aan zich te binden door haar goede prijs-kwaliteitsverhouding. Van Gelderen en Van Gelderen Inflight wisten de teruglopende buitenlandse krantomzetten te compenseren met de distributie van één van de huidige gratis kranten.

Media Logistics kreeg door de toegenomen omzetten bij haar zusterbedrijven grotere volumes te verwerken. Het afgelopen jaar werd met name in de retourverwerking geïnvesteerd om de efficiency hier hoog te houden.

AKO heeft haar winkels het afgelopen jaar uitgebreid van 82 naar 102. De retailomzetten zijn in 2007 tevens flink uitgebreid, de 16 overgenomen Bruna-stationswinkels dragen hier voor een groot deel aan bij.

De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar zelfstandigheid en het verzekeren van haar continuïteit, met name door het marktaandeel op haar markten uit te breiden en te zorgen voor een voldoende rendement. Hierin slaagt zij door steeds weer alert te reageren op actualiteiten en een omgeving te creëren waarin haar medewerkers de ruimte krijgen om hun creativiteit en inzet tot toegevoegde waarde voor het bedrijf te maken.

Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.

(einde persbericht)