Gemeente Beverwijk


Beverwijk start met herstructurering De Pijp

Dinsdag 18 maart 2008 heeft het college van B&W van de gemeente Beverwijk de startnotitie 'Herstructurering bedrijventerrein De Pijp' vastgesteld. In de startnotitie staan vier hoofdlijnen centraal:
1. De economische ontwikkeling van het bedrijventerrein;
2. Het intensiever gebruiken van de beschikbare ruimte;
3. Het verbeteren van de infrastructuur;

4. Het verbeteren van de beeldkwaliteit van de openbare ruimte en van vastgoed/grond. Daarnaast maakt de startnotitie melding van de instelling van parkmanagement en een gevelfonds. Ook gaat de startnotitie in op de uitbreiding van de overslagcapaciteit van de haven en de verbinding tussen de Noorder- en Zuiderkade, die met behulp van de zogenaamde Toppersubsidie mogelijk is.

Beverwijk Vitale Stad: aantrekkelijk bedrijventerrein Met de uitvoering van het programma Beverwijk Vitale Stad verandert het gezicht van de gemeente Beverwijk de komende jaren drastisch. Deze brede ambitie heeft als motto: 'Beter wonen, beter werken, beter leven!' Het betekent een verbetering van het stadshart, de herstructurering van oude wijken, betere woningen en meer groen en het creëren van een aantrekkelijk bedrijventerrein. Het Beverwijkse bedrijventerrein tussen de A22 en de A9 is volop in beweging. De Bazaar is altijd in ontwikkeling en werkt aan een kwaliteitsimpuls. De Oostelijke Doorverbinding zorgt voor een forse verbetering van de toegankelijkheid van het gebied en doorstroming van het verkeer in Beverwijk in zijn geheel. Het opknappen van de Kanaalweg verschaft daarnaast een aantrekkelijke entree voor het hele Beverwijkse bedrijventerrein. Met de ondernemers van de Woonboulevard wordt een toekomstvisie ontwikkeld, zodat de boulevard een belangrijke voorziening blijft voor de regio.

De Pijp: knooppunt van spoor, water en weg
Eén onderdeel van het Beverwijkse bedrijventerrein is de Pijp. De Pijp is uniek vanwege de verschillende vervoersmodaliteiten die hier bij elkaar komen, namelijk vervoer per spoor, water en over de weg. Om te komen tot een toekomstbestendig bedrijventerrein (duurzaam en met mogelijkheden tot uitbreiding van kwalitatief hoogwaardige werkgelegenheid) moet de gemeente aangeven welke ontwikkelingen worden toegestaan. Ook wordt bekeken welke typen bedrijven een plek kunnen krijgen in De Pijp.

Intensief ruimtegebruik
De Pijp is een verouderd bedrijventerrein. Voor de economische ontwikkeling van De Pijp is het belangrijk een plan op te stellen voor het verplaatsen van bedrijven en de herontwikkeling van vastgoed en grond. De overslag in de Beverwijkse haven groeit. Het is daarom noodzakelijk de toegankelijkheid en de capaciteit van de haven te verbeteren. In april 2008 besluit het college over de manier waarop de uitbreiding van de overslagcapaciteit van de haven tot stand kan komen.

Verbeteren van de infrastructuur
Ook voor het verbeteren van de infrastructuur van De Pijp wordt een plan opgesteld. Het gaat hierbij om het verbeteren van de wegen(structuur), de parkeervoorzieningen en de riolering. Het plan voor het verbeteren van de infrastructuur overstijgt De Pijp en is gunstig voor het gehele Beverwijkse bedrijventerrein. De bij het ministerie van Economische Zaken aangevraagde 'Toppersubsidie' kan voor een deel invulling geven aan deze verbeteringen. Er is in totaal maximaal ¤ 7.500.000,- beschikbaar voor drie deelprojecten in IJmond Noord. Dit zijn het verbeteren van de interne wegontsluiting tussen De Pijp en De Grote Hout, het verbeteren van de ontsluiting van en verbinding tussen de bedrijventerreinen IJmond Noord en het verbeteren van de interne wegontsluiting van De Pijp. Ook de bestaande wegen op het bedrijventerrein worden verbeterd, waarbij aspecten als verlichting en sociale veiligheid belangrijke randvoorwaarden zijn. Tot slot is het van belang te onderzoeken hoe de aansluiting van de Pijp op de A22 kan worden verbeterd.

Parkmanagement en beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van De Pijp kenmerkt zich door verpaupering en leegstand. Dit zorgt voor een matige uitstraling van het terrein. Bij de plannen voor de economische ontwikkeling van De Pijp, het intensiveren van het ruimtegebruik en bij het verbeteren van de infrastructuur worden ook het verbeteren van de beeldkwaliteit en de openbare ruimte meegenomen. Ook kent De Pijp geen parkmanagement. Parkmanagement is een belangrijk instrument om de veiligheid en kwaliteit van het bedrijventerrein blijvend op peil te houden. Daarnaast kan een gevelfonds een bijdrage leveren aan het verbeteren van de beeldkwaliteit. Dit gevelfonds stimuleert ondernemers het uiterlijk aanzien van hun gebouwen te verbeteren. In de tweede helft van 2009 wordt parkmanagement ingevoerd. Het gevelfonds wordt al halverwege 2008 ingevoerd.

Samenwerking
Bij de verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein De Pijp is naast de gemeente Beverwijk een aantal partijen van belang: de gemeente Velsen, ondernemersverenigingen, IJmond Veelzijdig, Het Masterplan Noordzeekanaalgebied en de RON, het Noordvleugeloverleg/MRA, de Kamer van Koophandel, de provincie Noord-Holland en Ministeries (voornamelijk EZ en VROM).