Belgische Federale Overheid
19-03-2008
De federale ombudsman publiceert zijn jaarverslag 2007
Bij de federale ombudsdienst kwamen 5257 klachten en vragen om
informatie binnen in 2007. Dat zijn er 742 meer dan in 2006. Deze
stijging betekent niet noodzakelijk dat de administratie minder goed
werkt of dat de burger minder tevreden is over de openbare
dienstverlening.
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de federale ombudsman
beter bekend is bij de burger dan een jaar geleden. In 2007 liep er
namelijk een informatiecampagne en verspreidde de dienst brochures
voor de bevolking via de gemeenten en OCMW's. Bovendien zijn vorig
jaar ook de lokale spreekuren uitgebreid.
De meeste klachten gaan over zaken die een directe impact hebben op
het dagelijkse leven van de burger: belastingen, sociale zekerheid en
vreemdelingenzaken. Uit de analyse blijkt dat de administratie zeker
inspanningen doet om zich aan te passen aan de maatschappelijke
evoluties, maar dat vooral het naleven van de redelijke termijn het
grootste probleem blijft.
In drie kwart van de gevallen leidde een tussenkomst van de ombudsman
tot een positief resultaat voor de burger.
Vorig jaar vierde de ombudsdienst zijn tienjarig bestaan: in die tien
jaar behandelde de dienst 34 659 dossiers.
Download het jaarverslag 2007 van de federale ombudsman (PDF, 222 p. -
5,13 MB).
Raadpleeg de site van de federale ombudsman