Belgische Federale Overheid


19-03-2008

De federale ombudsman publiceert zijn jaarverslag 2007

Bij de federale ombudsdienst kwamen 5257 klachten en vragen om informatie binnen in 2007. Dat zijn er 742 meer dan in 2006. Deze stijging betekent niet noodzakelijk dat de administratie minder goed werkt of dat de burger minder tevreden is over de openbare dienstverlening.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de federale ombudsman beter bekend is bij de burger dan een jaar geleden. In 2007 liep er namelijk een informatiecampagne en verspreidde de dienst brochures voor de bevolking via de gemeenten en OCMW's. Bovendien zijn vorig jaar ook de lokale spreekuren uitgebreid.

De meeste klachten gaan over zaken die een directe impact hebben op het dagelijkse leven van de burger: belastingen, sociale zekerheid en vreemdelingenzaken. Uit de analyse blijkt dat de administratie zeker inspanningen doet om zich aan te passen aan de maatschappelijke evoluties, maar dat vooral het naleven van de redelijke termijn het grootste probleem blijft.

In drie kwart van de gevallen leidde een tussenkomst van de ombudsman tot een positief resultaat voor de burger.

Vorig jaar vierde de ombudsdienst zijn tienjarig bestaan: in die tien jaar behandelde de dienst 34 659 dossiers.

Download het jaarverslag 2007 van de federale ombudsman (PDF, 222 p. - 5,13 MB).

Raadpleeg de site van de federale ombudsman