Ingezonden persbericht


Succesvolle lancering Supermarkt TV van POSTV

Met zes grote adverteerders eerste programmarun uitverkocht

Hilversum, 19 maart 2008 Supermarkt TV van POSTV is direct na de lancering al een groot succes. POSTV heeft contracten gesloten met vooraanstaande adverteerders als Nestlé Purina, Peijnenburg, Grolsch, John West, Yakult en Pepsico. Supermarkt TV biedt adverteerders de mogelijkheid om hun producten direct onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Groot voordeel is dat consumenten de boodschap te zien krijgen op de plek waar aankoopbeslissingen worden genomen: de winkelvloer. Aan de andere kant kunnen grotere supermarkten met Supermarkt TV zonder investeringen in hardware, software of bekabeling beschikken over digitale Instore TV. Dit omzetgenererende medium (ook wel narrowcasting genoemd) toont continu reclameboodschappen van adverteerdersproducten die te krijgen zijn in de supermarkt.

Groot voordeel van Supermarkt TV is, dat adverteerders aankoopbeslissingen kunnen beïnvloeden. Zo blijkt uit onderzoek dat maar liefst 68 procent van de bezoekers van een supermarkt van gedachten verandert na het zien van een reclameboodschap op een televisiescherm boven het schap. Bijna de helft (44 procent) ruilt het gekozen product na het bekijken van de beelden om. Supermarkten op hun beurt profiteren kosteloos van extra aandacht voor bepaalde producten. Het feit dat content op de juiste plaats, op de juiste tijd en voor de juiste doelgroep te zien is, stimuleert de omzet. Supermarkt TV is bestemd voor supermarkten met een oppervlakte van meer dan 1.000 vierkante meter of met meer dan 10.000 shoppers per week.

De laatste twaalf maanden hebben we gebruikt om zowel retailers als adverteerders te wijzen op de voordelen en kansen van Instore TV. Deze succesvolle start van Supermarkt TV bewijst wat wij eigenlijk al wisten: Instore TV is een medium waar je niet meer omheen kunt , zegt Michiel Reinoud, algemeen directeur van POSTV.

Iwan Hullegie, Sales Director bij POSTV: Dat adverteerders geloven in Instore TV, blijkt wel uit het feit dat we nog vóór de lancering van Supermarkt TV alle advertentieruimte hebben verkocht. We verwachten dat nieuwe adverteerders snel zullen volgen, zeker als we komende zomer de verwachte 75 supermarkten al onder contract hebben.

POSTV neemt met Supermarkt TV supermarkten al het Instore TV-gerelateerde werk uit handen. Zo verzorgt het bedrijf de aanleg van het digitale televisienetwerk. Daarnaast heeft een supermarkt geen omkijken naar de aanschaf van hardware, de content en overeenkomsten met A-merkleveranciers. Inmiddels heeft POSTV overeenkomsten gesloten met 50 supermarkten van de formules PLUS, C1000, Golff, Super de Boer en Jumbo. Deze week gaan 25 van deze supermarkten live met Supermarkt TV.

Het Supermarkt TV-programma duurt ongeveer vijf minuten. Winkelbezoekers krijgen tips op het gebied van beauty, koken en huishouden, gecombineerd met plaatselijk nieuws, waaronder drie lokale aanbiedingen. Gemiddeld krijgen zes adverteerders aandacht in één programma. POSTV garandeert onafhankelijkheid voor de supermarktketen. Het logo en de pay-off van de supermarkt worden getoond op de televisieschermen, terwijl de supermarktondernemer een eigen zendtijd krijgt van drie keer vijftien seconden per loop. Bovendien verzorgt POSTV rapportages op basis van de POSTV Nielsenscan, een diepgaande analyse van de impact van narrowcasting op de verkoop. Daarnaast werkt het bedrijf nauw samen met onderzoeksbureau Vos & Jansen voor communicatieonderzoek. Supermarktondernemers kunnen hierdoor hun omzet verder verhogen.

POSTV heeft in geheel Europa al veel ervaring met Instore TV opgedaan. Zo verzorgt Neo Advertising, de moedermaatschappij van POSTV, Instore TV voor gerenommeerde winkelketens als Coop, Migros, Edeka, Carrefour en Aucham.

###

POSTV

POSTV, onderdeel van de Neo Advertising Group, biedt retailers toegang tot het grootste digital signage-netwerk van Europa en Noord-Amerika. Met een focus op de sectoren consumentenelektronica en fast moving consumer goods installeert, beheert, onderhoudt en exploiteert POSTV een groeiend aantal Instore TV-netwerken bij gerenommeerde retailers.