Ingezonden persbericht
Zelfgemaakte commercials op Zelfspot.org
Amsterdam, 19 maart 2008
Vanaf 19 maart is de website www.zelfspot.org in de lucht. De site is een
verzamelplaats voor zelfgemaakte commercials. Zo zijn er spotjes waarin
tweedehands artikelen of zelfbedachte producten worden aangeprezen,
filmpjes waarin mensen met een bepaalde expertise zichzelf (bijvoor-
beeld als potentiële nieuwe werknemer) aanbevelen, en ook parodieën
op bestaande commercials. Met Zelfspot.org wordt ingespeeld op de
trend dat steeds meer mensen hun producten en diensten niet meer al-
leen te koop aanbieden door een foto met tekst, maar eigengemaakte
spotjes hiervoor inzetten. De kwaliteit van deze filmpjes varieert van
zeer amateuristisch en hierdoor soms hilarisch tot semi-professioneel.
Iedereen is welkom om spotjes die ze zelf hebben gemaakt of die ze tegenkomen op internet te
plaatsen op Zelfspot.org. De spotjes kunnen bijvoorbeeld gevonden worden op YouTube of een
verkoopsite als Kapaza.nl. Alle spotjes op de site dingen automatisch mee naar de Zelfspot Award:
een jaarlijkse prijs voor het beste, leukste en meest verrassende eigengemaakte reclamespotje. De
jury bestaat uit vakmensen en bezoekers van de website. Op de site wordt een klassement bijge-
houden van alle uitgebrachte stemmen door bezoekers. De eerste Award wordt in de loop van dit
jaar uitgereikt.
Creatief talent
Naast het bieden van een platform aan creatievelingen, is Zelfspot.org een plek om talent te spot-
ten. De website biedt ook nieuws omtrent de ontwikkelingen van zelfgemaakte reclamespots. In
de nabije toekomst zal daar informatie over het maken van reclamespots bijkomen, zoals het ge-
bruik van camera's, licht en techniek. Zelfspot.org is een initiatief van twee bureaus: Mr.Harder en
Creactiv. Mr.Harder ontwikkelt online creatieve concepten en is verantwoordelijk voor het idee en
de uitvoering van Zelfspot.org. Creactiv is gespecialiseerd in digitale communicatie en verzorgt het
technische gedeelte rondom het initiatief.
Over Mr.Harder
Mr.Harder is gespecialiseerd in het ontwikkelen van creatieve, online concepten met als voorwaar-
de dat deze concepten volledig worden geïntegreerd in de marketingmix van de klant. Bij
Mr.Harder regeert creativiteit, anders denken en antwoord geven op de vraag. Niet klakkeloos een
campagne bedenken, maar bedrijven ook daadwerkelijk helpen met het verleiden van hun klanten.
Het uiteindelijke doel is het verhogen van naamsbekendheid of het activeren van conversie.
Mr.Harder, persbericht
Over Creactiv
Creactiv is een bureau dat zich richt op digitale communicatie met jongeren. Het helpt bedrijven
met het vinden van de juiste digitale omgangsvormen voor deze doelgroep. Om de beoogde
impact te creëren, worden verschillende digitale kanalen ingezet op een manier die de doelgroep
eigen is. Creactiv verzorgt het totale traject van strategie tot concept, creatie en implementatie.
Ingezonden persbericht