Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Ezwim Telecom Monitor 2007:
privégesprekken met zakelijke mobiele telefoon nemen toe

Analyse bel- en SMS-gedrag brengt opvallende details aan het licht

Amsterdam, 19 maart 2008 - Het aantal privégesprekken met de zakelijke mobiele telefoon neemt steeds verder toe. In 2006 maakte privégesprekken 23 procent van de totale belkosten uit, in 2007 is dit aandeel zelfs gegroeid naar 30 procent. Dit blijkt uit de Ezwim Telecom Monitor, een jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste en meest opvallende feiten rond het gebruik van de zakelijke mobiele telefoon. Een andere belangrijke conclusie uit de Ezwim Telecom Monitor is dat mobiel datagebruik de snelstgroeiende kostenpost is. Ook neemt het SMS-verkeer nog steeds toe: opvallend is dat de top 5 SMS-dagen gerelateerd zijn aan privé-onderwerpen, zoals Nieuwjaarsdag en Valentijnsdag. Tot slot blijkt het aantal internationale gesprekken op kosten van de baas gedurende de wintersport en de zomervakantie te pieken.

Ezwim, een toonaangevende Software-as-a-Service (SaaS) aanbieder van diensten om telecomkosten beheersbaar te houden en het service management te vereenvoudigen, publiceert de Ezwim Telecom Monitor jaarlijks. Doel hiervan is zowel werkgevers als werknemers bewust te maken van de noodzaak om telecomkosten inzichtelijk te maken en spelregels voor het privé-gebruik van de zakelijke telefoon op te stellen.

Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim: "Bij veel bedrijven heeft men geen goed inzicht in de kosten die met telecommunicatie gepaard gaan. Richtlijnen voor privé-gebruik van de zakelijke mobiele telefoon zijn in een dergelijke situatie al helemaal niet aan de orde. Je kunt de werknemer dan ook niet verwijten dat ze de zakelijke mobiele telefoon zo vaak privé gebruiken. Het is in eerste instantie aan bedrijven om de spelregels aan te geven en tools beschikbaar te stellen om kosten te splitsen." .


* Privé-gesprekken werknemers nemen toe van 23 naar 30 procent van de totale belkosten Opvallend is dat veel werknemers bereid zijn om een deel van deze privé-kosten voor hun rekening te nemen. Zij vinden het gemak van een telefoon belangrijk en profiteren bovendien mee van de aantrekkelijke tarieven die bedrijven doorgaans weten te bedingen. Door middel van zogenaamde 'split billing' oplossingen kan vrij eenvoudig een scheiding gemaakt worden tussen zakelijke en privé-gesprekken.


* Dataverkeer snelstgroeiende kostenpost
Internet op de mobiele telefoon en het toenemende aantal BlackBerry toestellen zijn de grootste oorzaak van deze snelgroeiende kostenpost. Voor bedrijven is het van belang om deze groei nauwlettend te monitoren en af te zetten tegen de productiviteitstoename en de toename van het werkplezier van de werknemer.


* Top 5 SMS-dagen in 2007
Vier van de vijf topdagen zijn privé-gerelateerd. Op zich niet verassend, aangezien SMS-en in de zakelijke omgang nog steeds minder wordt gebruikt dan in de privé-sfeer.
1. 01-1-2007: Gelukkig Nieuwjaar!
2. 18-1-2007: Weeralarm - hevige storm
3. 09-11-2007 Geen specifieke aanleiding (wellicht 9-11)
4. 08-2-2007: Weeralarm - sneeuw
5. 14-2- 2007: Valentijnsdag


* Wintersport zorgt voor toename internationale telefoongesprekken op kosten van de baas Dat de vakantieperiode voor een toename in het aantal internationale telefoongesprekken zorgt, is bekend. Met name vanuit Frankrijk wordt in de zomermaanden vaak naar de thuisbasis gebeld. De zakelijke mobiele telefoon is ook ongekend populair op de skipistes. Zodra werknemers geconfronteerd worden met de hoge kosten van deze gesprekken, zijn ze in eerste instantie erg verbaasd. Men is zich niet bewust van de hoge kosten die internationale gesprekken met zich mee brengen. Dit is te verklaren uit het feit dat de roaming kosten weliswaar naar beneden zijn gegaan, maar men als gevolg daarvan langer belt. hoge kosten van deze gesprekkken, gt, was bekend, maar de laatse jaren het gemak v

Over Ezwim
Ezwim, opgericht in 2001, is een Software-as-a-Service speler (SaaS) die Telecom Expense Management (TEM) diensten levert aan bedrijven en Online Telecom Management (OTM) diensten aan telecom operators. TEM diensten maken telecommunicatiekosten inzichtelijk en beheersbaar, en vereenvoudigen het administratieve proces op basis van zelfservice. OTM diensten stellen telecom operators in de gelegenheid hun klanten elektronische facturen, geavanceerde telecom-analyses, splitsen van facturen in privé en zakelijk, kostenallocatie en beheer & administratie aan te bieden. OTM diensten leiden tot een hogere klantretentie en lagere operationele kosten. Ezwim is marktleider in Europa en ondersteunt 1,000,000 eindgebruikers met behulp van beveiligde internetapplicaties binnen een on-demand businessmodel. Klanten zijn onder meer Mexx, Epson, Tyco Electronics en de telecom operators Orange en Telfort. Bezoek voor meer informatie over www.ezwim.com

Voor meer informatie
Ezwim BV
Wendy van Meer, Marketing Directeur
Tel. 020-8884388
Email: wvanmeer@ezwim.com