Ryanair


---

19.03.08

Ryanair bekritiseert uitspraak rechter om vliegtax te behouden

Ryanair, Europa's grootste lage kosten luchtvaartmaatschappij, heeft vandaag de uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag, om de invoering van de vliegbelasting op 1 juli gewoon door te laten gaan, sterk bekritiseerd.

De zogenaamde vliegtax bedraagt voor korte afstandsvluchten EUR11.25 p/p en voor lange afstandsvluchten EUR45 p/p. Transit passagiers ook wel "overstappers", zijn uitgesloten van deze belastingheffing, hetgeen een duidelijk voordeel is voor Schiphol Airport en KLM / Air France die 95% van de overstappende passagiers vervoeren op Schiphol. Dit impliceert een onwettige staatssteun van meer dan EUR400 miljoen per jaar aan de luchthaven Schiphol en het KLM/Air France monopolie.

Jim Callaghan van Ryanair zei:

"De belasting die de Nederlandse regering invoert, heeft niets te maken met het milieu en is een overduidelijke belastingzwendel die tot doel heeft om een gat van EUR350 miljoen in de Nederlandse begroting te dichten. Vanuit een milieubewust standpunt is het volstrekt onlogisch om een extra heffing in te voeren op efficient- en minder vervuilend "point to point" vervoer, terwijl de veel meer vervuilende "connecting flights" niet worden belast. Deze belasting is tevens regressief want passagiers die reizen met milieubewuste lage kosten maatschappijen zoals Ryanair worden veel meer benadeelt dan passagiers die reizen met dure maatschappijen als KLM / Air France."

"Deze vliegtax brengt schade toe aan de regio's in Nederland die in hevige competitie zijn om toeristen te werven. De keuze voor toeristen is simpel: zij vliegen naar de goedkopere regio's met als gevolg dat de Nederlandse economie veel meer dan 350 miljoen per jaar zal mislopen."

"Hoewel oorspronkelijk het milieu als aanleiding voor deze extra belasting werd genoemd, is het duidelijk dat transit passagiers meer vervuilen dan passagiers zonder tussenstops. Dit toont aan dat oneerlijke staatsteun aan Schiphol en KLM/Air France ten grondslag lag aan deze differentiatie. De Raad van State bevestigde in September 2007 dat het uitsluiten van transit passagiers gelijk staat aan het geven van staatsteun."

"De uitspraak van vandaag betekent dat onwettige staatssteun aan Schiphol en KLM / Air France gewoon doorgaat en dat competitie en keuze voor de consument hieronder zal lijden. Ryanair vecht deze uitspraak aan en heeft eveneens de Europese Commissie opgeroepen om ervoor te zorgen dat de Nederlandse regering ofwel deze vliegtax afschaft of toepast voor alle passagiers."


---