Gemeente Veere


Veere kiest voor veiligheid

Voor de N57.

Het college van Burgemeester en wethouders kiest voor een aansluitvariant N57 op Veers grondgebied die de meeste veiligheid biedt en is bereid om hiervoor EUR 150.000 bij te dragen.

Op 1 april wordt dit voorstel behandeld in de commissie Ruimtelijke Ordening en op 24 april neemt de gemeenteraad een standpunt in.

Er zijn meerdere varianten onderzocht. De aansluiting bij de Kleine Putweg is door het college als meest wenselijke voor de gemeente Veere uit de bus gekomen.

Uit financiële overwegingen heeft de minster van Verkeer en Waterstaat drs. Camiel Eurlings eind 2007 besloten dat de aanleg van de N57 op Veers grondgebied niet door kon gaan.

Wel stelt de minister EUR 2 miljoen beschikbaar voor de aansluiting van de nieuwe weg langs Middelburg op de bestaande weg op Veers grondgebied. Het Veerse deel van de N57 moet wel verkeersveilig gemaakt worden.

Rijkswaterstaat (RWS) heeft meerdere varianten voor de aansluiting van de nieuwe N57 op het Veerse deel uitgewerkt met de daarbij behorende globale kostenberekening.

De aanleg van een aansluiting bij de Kleine Putweg past volledig binnen het in procedure zijnde bestemmingsplan N57. Dit betekent dus dat deze variant (als de Raad van State instemt met het bestemmingsplan en er genoeg geld bij elkaar gevonden is ) zo aangelegd kan worden.

De voorkeur van het Waterschap de Zeeuwse Eilanden gaat ook uit naar een aansluiting bij de Kleine Putweg. De provincie Zeeland vindt de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders niet realistisch. De gedeputeerde heeft wel aangegeven dat, als de minister instemt met de aanleg, de provincie dan de rondweg Serooskerke zal aanleggen.

Voordelen van de aansluiting bij de Kleine Putweg zijn dat het past binnen het in procedure zijnde bestemmingsplan N57. Er komt dan een rondweg Serooskerke-Noord en een geluidswal-/scherm ter hoogte van begraafplaats en er is sprake van een goede ontsluiting van Serooskerke Oost.

Voor de verkeersveiligheid, de leefbaarheid in de dorpskern en bij Molenperk is deze aansluiting gunstig omdat er alleen bestemmingsverkeer zal komen. Dat geldt ook voor Vrouwenpolder en de Kleine Putweg

Deze aansluiting zal ook geen gevolgen voor de uitbreidingslocatie Serooskerke Oost hebben.

Aan de fietstunnels bij de Vrouwenpolderseweg en de Gapingsweg wil het college ook vasthouden. De mogelijkheid om deze voorzieningen echt te realiseren moet nog verder onderbouwd worden. Tenslotte zal er geen parallelweg aan de oostzijde ter ontsluiting van de Gapingsedreef komen maar hoe deze aansluiting dan moet worden, is ook nog onderwerp van studie en in voorbereiding bij RWS.

Het Belvedère project Serooskerke kan ook doorgaan.

De gevolgen voor het landschap zijn echter wel aanzienlijk.

Voor het college weegt ook zwaar dat deze aansluiting aansluit bij de wensen van de Dorpsraad Serooskerke.