Gemeente Veere
Veere kiest voor veiligheid
Voor de N57.
Het college van Burgemeester en wethouders kiest voor een
aansluitvariant N57 op Veers grondgebied die de meeste veiligheid
biedt en is bereid om hiervoor EUR 150.000 bij te dragen.
Op 1 april wordt dit voorstel behandeld in de commissie Ruimtelijke
Ordening en op 24 april neemt de gemeenteraad een standpunt in.
Er zijn meerdere varianten onderzocht. De aansluiting bij de Kleine
Putweg is door het college als meest wenselijke voor de gemeente Veere
uit de bus gekomen.
Uit financiële overwegingen heeft de minster van Verkeer en Waterstaat
drs. Camiel Eurlings eind 2007 besloten dat de aanleg van de N57 op
Veers grondgebied niet door kon gaan.
Wel stelt de minister EUR 2 miljoen beschikbaar voor de aansluiting
van de nieuwe weg langs Middelburg op de bestaande weg op Veers
grondgebied. Het Veerse deel van de N57 moet wel verkeersveilig
gemaakt worden.
Rijkswaterstaat (RWS) heeft meerdere varianten voor de aansluiting van
de nieuwe N57 op het Veerse deel uitgewerkt met de daarbij behorende
globale kostenberekening.
De aanleg van een aansluiting bij de Kleine Putweg past volledig
binnen het in procedure zijnde bestemmingsplan N57. Dit betekent dus
dat deze variant (als de Raad van State instemt met het
bestemmingsplan en er genoeg geld bij elkaar gevonden is ) zo
aangelegd kan worden.
De voorkeur van het Waterschap de Zeeuwse Eilanden gaat ook uit naar
een aansluiting bij de Kleine Putweg. De provincie Zeeland vindt de
voorkeur van het college van burgemeester en wethouders niet
realistisch. De gedeputeerde heeft wel aangegeven dat, als de minister
instemt met de aanleg, de provincie dan de rondweg Serooskerke zal
aanleggen.
Voordelen van de aansluiting bij de Kleine Putweg zijn dat het past
binnen het in procedure zijnde bestemmingsplan N57. Er komt dan een
rondweg Serooskerke-Noord en een geluidswal-/scherm ter hoogte van
begraafplaats en er is sprake van een goede ontsluiting van
Serooskerke Oost.
Voor de verkeersveiligheid, de leefbaarheid in de dorpskern en bij
Molenperk is deze aansluiting gunstig omdat er alleen
bestemmingsverkeer zal komen. Dat geldt ook voor Vrouwenpolder en de
Kleine Putweg
Deze aansluiting zal ook geen gevolgen voor de uitbreidingslocatie
Serooskerke Oost hebben.
Aan de fietstunnels bij de Vrouwenpolderseweg en de Gapingsweg wil het
college ook vasthouden. De mogelijkheid om deze voorzieningen echt te
realiseren moet nog verder onderbouwd worden. Tenslotte zal er geen
parallelweg aan de oostzijde ter ontsluiting van de Gapingsedreef
komen maar hoe deze aansluiting dan moet worden, is ook nog onderwerp
van studie en in voorbereiding bij RWS.
Het Belvedère project Serooskerke kan ook doorgaan.
De gevolgen voor het landschap zijn echter wel aanzienlijk.
Voor het college weegt ook zwaar dat deze aansluiting aansluit bij de
wensen van de Dorpsraad Serooskerke.