Publieke belangen leiden tot selectief gebruik van Schiphol.
Nieuwsbericht | 20-03-2008
Het Schipholbeleid voor de lange termijn moet gebaseerd zijn op
nationale publieke belangen. Schiphol moet daarbij zorgen voor de
optimale bereikbaarheid, waarbij voldaan wordt aan de nationale
belangen van zowel economie als milieu. Een selectief gebruik van
Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens is de beste oplossing
om deze optimale bereikbaarheid te realiseren. Het is aan de politiek
om heldere keuzes te maken in de afweging van deze nationale belangen.
Dit schrijven de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-raad aan
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de
langetermijnontwikkeling van Schiphol.
In zijn advies `Helder kiezen, keuzes helder maken' adviseert de Raad
voor Verkeer en Waterstaat over de langetermijnverkenning Schiphol die
de Minister van Verkeer en Waterstaat 20 maart 2008 naar de Tweede
Kamer heeft gezonden.
Na de mythe van de dubbeldoelstelling uit 1995 en het toestaan van
groei van Schiphol binnen vaste milieurandvoorwaarden in 2003, pleit
de Raad voor een ander uitgangspunt voor het Schipholbeleid. Het
gebruik van Schiphol en de overige Nederlandse luchthavens moet zorgen
voor de gewenste mate van bereikbaarheid waarbij voldaan wordt aan de
publieke nationale belangen economie en milieu. De omvang van Schiphol
volgt uit deze nationale belangen en niet uit het bedrijfsbelang van
Schiphol.
De gewenste mate van bereikbaarheid vereist een politieke keuze in de
afweging tussen economie en milieu. Deze afweging dient continu plaats
te hebben zonder vaste economische en milieurandvoorwaarden. Naar de
mening van de Raad dient maximale groei van Schiphol het milieubelang
niet en vergaande krimp de economie niet.
De Raad pleit daarom voor selectief gebruik van Schiphol en de overige
Nederlandse luchthavens. Dat kan door niet hubgebonden
luchtvaartsegmenten uit te plaatsen uit Schiphol. Chartervluchten, low
cost carriers en vliegtuigen die alleen vracht vervoeren, komen
hiervoor in aanmerking. Voor uitplaatsing kunnen regionale luchthaven,
militaire luchthavens en mogelijk ook buitenlandse luchthavens worden
gebruikt. De Raad adviseert tevens om prioriteit te geven aan die
bestemmingen en frequenties die nodig zijn voor de benodigde
bereikbaarheid van Nederland.
Voor de realisatie van selectief gebruik van Schiphol en de overige
Nederlandse luchthavens ziet de Raad een grote rol voor het Rijk
weggelegd.
tekst van staatssecretaris Huizinga.
We hebben in Nederland enorm veel kennis op het gebied van water,
waterbeheer en landaanwinning. Die kennis gaat de hele wereld over en
die kunnen we ook heel goed gebruiken bij belangrijke vraagstukken in
ons eigen land. Zuid-Holland is onze dichtstbevolkte provincie, waar
ontzettend veel mensen willen wonen, werken en recreëren.
We moeten de beperkte ruimte die we daar hebben slim gebruiken om alle
functies te combineren. Het is dus heel nuttig om met de zandmotor te
onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor landaanwinning. Met de
pilot bij de Delflandse kust gaan we `leren door te doen'. We bouwen
met de natuur door het aanbrengen van heel veel zand voor de kust.
Natuurlijke processen verspreiden het zand waardoor de kust kan
aangroeien met extra strand en duin. Met deze integrale aanpak
vergroten we de veiligheid nog meer en maken we tegelijk meer ruimte
voor natuur en recreatie.
Ik zie bij dit soort innovaties enorme kansen voor samenwerking tussen
de overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.
Verwante informatie
* Schiphol
Ministerie van Verkeer en Waterstaat