Partij van de Arbeid

'Positie docent versterken'

20-03-2008 02:49

Bezoekers van deze website hebben de afgelopen maanden gediscussieerd over de verschillende vernieuwingen. PvdA Tweede-Kamerlid Staf Depla reageert op deze discussie. 'De onderwijsvernieuwingen hebben niet opgeleverd wat de bedoeling was. '

Depla: 'De politiek heeft teveel gevraagd van het onderwijs, door niet alleen voor te schrijven wat er moest worden geleerd, maar ook hoe dat moest worden aangepakt.'

Op het forum van pvda.nl hebben bezoekers gereageerd op de volgende vragen:

* Wat zijn uw ervaringen met de verschillende onderwijsvernieuwingen?

* Wat zijn uw verwachtingen van het onderzoek van de commissie Dijsselbloem en welke aanbevelingen vindt u dat er in het rapport zouden moeten staan?

* Wat moet de belangrijkste bijdrage of doel van de PvdA zijn deze kabinetsperiode?

Reactie van Staf Depla op de discussie:

'Ons ideaal van gelijke kansen is nog altijd springlevend, maar we begrijpen dat je dat juist niet bereikt door alle leerlingen gelijk te behandelen. De onderwijsvernieuwingen hebben niet opgeleverd wat de bedoeling was. De politiek heeft teveel gevraagd van het onderwijs door niet alleen voor te schrijven wat er moest worden geleerd, maar ook hoe dat moest worden aangepakt. Er is nu een daling te zien in het niveau dat leerlingen bereiken bij de basisvaardigheden, lezen en wiskunde. De politiek in het algemeen, maar ook de PvdA, heeft gefaald.

De oplossing is niet dat de overheid zich niet langer met het onderwijs mag bemoeien, want voor ouders en leerlingen is het wel van belang dat er een instantie is die de kwaliteit van het onderwijs waarborgt. De overheid moet zich met minder bemoeien, maar op de punten waar zij zich wèl mee bemoeit, moet ze ook echt verantwoordelijkheid durven te nemen. Dan gaat het om wat er wordt geleerd op de scholen. Wat dat betreft mag ook de inhoud van lerarenopleidingen niet langer worden overgelaten aan de academische vrijheid.

Verschillende instanties die een rol spelen in het onderwijs, hebben zich ook bemoeid met de manier waarop er les werd gegeven op scholen. Dit is de zogenaamde fantoomwetgeving: regels die niet door de politiek waren opgelegd, maar door bijvoorbeeld de inspectie, lerarenopleidingen en landelijke pedagogische centra. Docenten ervoeren dit als regeldruk. Een belangrijke les die wij moeten trekken is dat onderwijsorganisaties lang niet altijd meer de spreekbuis zijn voor de man of vrouw die als docent voor de klas staat. Draagvlak bij onderwijsorganisaties vormt niet langer een garantie dat vernieuwingen uitvoerbaar zijn.

In het onderwijs bestaat veel wantrouwen tussen docenten en schoolleiding. Als we het over vrijheid voor de school hebben, moeten we niet langer doen alsof het vooral om het bestuur gaat. Juist de positie van docenten moet worden versterkt. Docenten moeten in de positie worden gebracht om onderwijsvernieuwingen die men hen oplegt te toetsen op de doelmatigheid en uitvoerbaarheid.

Om te waarborgen dat vakbekwame mensen ook kiezen voor het lerarenberoep, moeten maatregelen om het werk in het onderwijs aantrekkelijker te maken, snel merkbaar worden voor de man of vrouw voor de klas.'

De volledige discussie is hier te vinden>