Ingezonden persbericht


Persbericht

Foto zingende Gwen Stefani wint NU.nl fotoprijs

Amsterdam, 21 maart 2008 - De NU.nl fotoprijs 2007, de prijs voor de beste nieuwsfoto ingezonden door lezers van NU.nl, werd gisteravond in Hotel Arena uitgereikt aan Theodor Verstegen. Hij stuurde zijn foto van zangeres Gwen Stefani in Ahoy Rotterdam op naar NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland.


Tijd van lezersfotografie
Het juryrapport is lovend: "Een zeer mooie compositie. Het beeld geeft de tijd van lezersfotografie, waarin we nu leven, duidelijk weer. Verschillende digitale fotocamera's, weggooicamera's en telefoons worden gericht op zangeres Gwen Stefani." De jury roemt de foto om het feit dat de fotograaf goed heeft nagedacht over de compositie toen hij de foto nam. Het fotograferende publiek waarin de zangeres verkeert, is daardoor goed opgenomen in de foto.

De jury bestaat uit mensenfotograaf Govert de Roos, NRC Handelsblad fotograaf Vincent Mentzel en winnaar van de zilveren camera 2007 Martijn Beekman. De tweede en derde prijs gingen naar Jessica Vermeulen en Alphons Nieuwenhuis. Zij maakten respectievelijk een foto van een auto te water en een schaatstafereel op het Amsterdamse Museumplein.

Unieke beelden
Lezersfoto's zijn niet meer weg te denken uit de huidige burgerjournalistiek. Burgers zijn per definitie altijd eerder dan professionals op een plek waar onverwacht iets nieuwswaardigs gebeurt. Dit gegeven zorgt voor unieke beelden. Volgens Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl, is de kracht van burgerjournalistiek nauwelijks te overschatten. "Onze lezers weten ons steeds weer te verrassen met actueel en uniek fotomateriaal. Denk aan de brand in Amersfoort, maar ook aan foto's van grote evenementen of een arrestatie van een Belgische topcrimineel." Een aantal van deze lezersfoto's werden overgenomen in verschillende media, waaronder ook het NOS Journaal.

Expositie
De uitreiking van de fotoprijs luidt tevens de opening van de expositie in waar de beste nieuwsfoto's, die door NU.nl-gebruikers ingestuurd zijn, tentoongesteld worden. De expositie is t/m 20 april te bezichtigen in Hotel Arena in Amsterdam. Daarnaast is een aanvullende selectie van de foto's tot het einde van de looptijd te zien in Café Cox en Odeon te Amsterdam.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

De drie winnende foto's zijn op te vragen via de volgende link: http://marketing.ilsemedia.nl/Nu.nlfotoprijs/

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca 79 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de vrouwen- en woonsites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Het hele ilse media netwerk heeft per maand ruim negenhonderd miljoen pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 531 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl



Ingezonden persbericht