ProRail

Persbericht

20-03-2008

Start werkzaamheden aan Zeeuwse lijn

Zaterdag 22 maart om 02.40 uur start ProRail met de werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn. Als eerste vernieuwt hoofdaannemer BAM Rail het traject ter hoogte van het station in Kruiningen en het stuk spoor ter hoogte van station Rilland-Bath. De overweg aan de Hagedijk in de gemeente Reimerswaal is de eerste overweg die wordt aangepakt. In totaal werkt ProRail 31 dagen, van 22 maart tot 22 april, aan het spoor. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen reizigerstreinen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. NS zet bussen in.

Tussen 2008 en 2011 pakt ProRail het spoor in de provincies Limburg, Brabant en Zeeland groots aan. Nederland heeft één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld. Voor de veiligheid is het van belang dat het spoor in goede staat is en blijft. Dat vergt intensief onderhoud. Daarnaast ontstaat er door de toename van het goederenvervoer op de Zeeuwse lijn geluidsoverlast in enkele Zeeuwse en West-Brabantse gemeenten. Om deze overlast te verminderen, neemt ProRail geluidsbeperkende maatregelen. Deze maatregelen bestaan uit (een combinatie van): geluidsschermen, raildempers, woningisolatie en het vervangen van houten dwarsliggers door betonnen. Deze maatregelen moeten voor 1 januari 2009 ingevoerd zijn.

Werkzaamheden
Op de Zeeuwse lijn gaat 50 van de 70 kilometer spoor op de schop. Op het grootste deel van het spoor tussen Bergen op Zoom en Vlissingen laat ProRail oude ballast (losse kiezels) afgraven en vervangen door nieuwe ballast. Nagenoeg alle houten dwarsliggers op het traject worden vervangen door betonnen dwarsliggers. ProRail plaatst tijdens de 31-daagse ook raildempers. Verder wordt een groot aantal van de overwegen op de Zeeuwse lijn vernieuwd. Voordat de graafwerkzaamheden van start gaan, kijken experts of er geen explosieve materialen in de grond zitten. Voor een overzicht en planning van alle werkzaamheden aan het spoor en de spoorwegovergangen verwijzen we u naar www.prorail.nl/zeeuwselijn.

Aan- en afvoer materialen
Voor de opslag van oude en nieuwe ballast heeft BAM Rail zeven depots ingericht langs het spoor. Werktreinen brengen oude ballast naar deze opslagterreinen en vervoeren nieuwe ballast naar de werkplekken.

Locaties van de depots:

1. Zuid-oostsingel in Bergen op Zoom (bij het station)
2. Statieweg in Woensdrecht

3. Rillandseweg in Rilland Bath

4. Kamperweg in Kruiningen - Yerseke

5. Peigerswegje in Eindewege ter hoogte van de aftakking van de Sloelijn

6. Molenweg in Middelburg aan het Arnekanaal
7. Vlissingen, ter hoogte van het station

Overlast werkzaamheden
Omwonenden van het spoor ondervinden mogelijk hinder van de werkzaamheden. Te denken valt aan:

- ronkende motoren van machines, vrachtwagens of kranen
- het laden en lossen door werktreinen

- bouwverlichting

- langere wachttijden bij spoorwegovergangen
- omleidingroutes

- vrachtverkeer van en naar de depots

- meer goederentreinen in de nacht van en naar het Sloegebied.

Busvervoer
Door de werkzaamheden rijden er van zaterdag 22 maart tot en met maandag 21 april NS-bussen in plaats van treinen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Vanaf station Bergen op Zoom rijden er twee Intercityâs per uur naar Roosendaal en Amsterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is geldig in de NS-bussen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd per NS-bus van ongeveer een half uur.

Feiten en weetjes
Het bijzondere aan dit project aan de Zeeuwse lijn is de grootte. Het is buitenom de HSL en de Betuweroute, één van de grootste spoorprojecten in tijden. Niet alleen het aantal kilometer spoor dat ProRail vernieuwt, is indrukwekkend, maar ook de tijdsduur. Nooit eerder is een spoortraject zo lang buiten dienst genomen. Ook de logistiek van de aan- en afvoer van materialen en de inzet van personeel maakt dit project uniek. Gemiddeld werken er zo'n 100 mensen per dienst van 8 uur. Denk hierbij aan spoorleggers, graafmachinisten, uitvoerders, coördinatoren, procesleiders, veiligheidsmensen, machinisten en chauffeurs voor de vele vrachten ballast en andere materialen. In totaal gaat het om 76.000 manuren.


* Over 27.146 meter wordt ballast vernieuwd. Over 23.826 meter worden ballast én dwarsliggers vernieuwd.

* In totaal pakt ProRail 24 van de 35 overwegen aan. Sommige overwegen worden tijdelijk opgebroken. Hier wordt alleen de ballast onder de betonnen platen van de overwegen vernieuwd. Andere overwegen worden helemaal vernieuwd. Dit betekent dat de verharding (de betonnen platen) van de overweg worden afgevoerd en nieuwe platen worden aangebracht.

* Bij de werkzaamheden komt ongeveer 203.800 ton oude spoorballast vrij. Dit is ongeveer 107.000 m3. Hiermee kun je op 15 voetbalvelden een laag ballast van 1 meter dik neerleggen.
* In totaal wordt ongeveer 178.400 ton nieuwe spoorballast aangebracht. Dit is ongeveer 105.000 m3. Ook dit zijn ongeveer 15 voetbalvelden met een laag ballast van 1 meter dik.
* Onder de ballast wordt een kunststofdoek aangebracht. Hier is bijna 194.000 m2 voor nodig. Dit is een oppervlakte van 27 voetbalvelden.

* ProRail brengt bijna 40.000 nieuwe betonnen dwarsliggers aan. Om deze te kunnen maken, was ongeveer 3900 m3 beton nodig.
* Op 8 km spoor worden in totaal 27.500 raildempers aangebracht.
* In de periode van uitvoering worden alle wagons van werktreinen in Nederland ingezet op de Zeeuwse lijn. Er rijden 12 locomotieven. Deze zijn nodig om de ongeveer 560 wagons die gebruikt worden, te verplaatsen. Als je alle werktreinen aan elkaar koppelt, heb je een trein met een lengte van ongeveer 6.700 meter.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over het vervangend busvervoer op www.ns.nl of bel naar 0900-9292 (⬠0,70 p.m.). Vanaf 20 maart kunnen reizigers met vragen en opmerkingen een gratis telefoonnummer bellen (0800-8734636). Dit telefoonnummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren.

Voor meer informatie over de werkzaamheden kunt u terecht op www.prorail.nl/zeeuwselijn. Hier vindt u onder andere een overzicht van alle werkzaamheden met bijbehorende planning. Voor vragen of klachten over de werkzaamheden kunt u tijdens 22 maart tot 22 april, 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen naar de afdeling Publiekscontacten van ProRail, telefoonnummer 0900-7767245 (0900-ProRail).