Ingezonden persbericht


Persbericht

Winterse omstandigheden spelen Ekris Motorsport parten tijdens Paasraces

Zandvoort- 24 maart 2008, De opening van het autosportseizoen 2008 op een koud en winters Circuit Park Zandvoort bracht het team van Ekris Motorsport dit Paasweekend niet het verwachte succes in de Samsung BMW 130i Cup. Aanvankelijk zou Duncan Huisman als enige het team vertegenwoordigen, maar daags voor de eerste trainingen werd besloten een tweede auto aan te melden. Regerend titelhouder Ricardo van der Ende werd er op ingeschreven. Nadat zij zich tijdens de training aanvankelijk sterk manifesteerden, vielen de rijders terug naar een vierde en vijfde startplek. Een lekke linkervoorband in de eerste race verklaarde de negende plaats van Duncan Huisman. Ricardo van der Ende kreeg een drivethrough penalty omdat er op de grid net iets te lang aan zijn auto gewerkt zou zijn. Die extra pitstraat-passage wierp hem terug naar een zesde plek. Door de -deels- omgekeerde startvolgorde stond Duncan Huisman voor zijn tweede race op de eerste startrij, terwijl Ricardo vanaf positie vijf aan de zestien ronden tellende race begon. Kort voor de race werd besloten deze achter de Safety Car te starten en na de eerste opwarmronde kozen de Ekris Motorsport rijders er voor om hun gemonteerde regenbanden om te wisselen voor slicks. Een gok die spijtig genoeg verkeerd uitpakte, omdat de gestopte sneeuwbuien terugkwamen en het rijden op deze profielloze banden tot een kansloze missie maakten. Huisman wisselde nog een keer en werd uiteindelijk zesde. Ricardo van der Ende ging verder en reed spectaculair driftend als zevende onder het zwart-wit geblokt door.

"De eerste race reden wij met de afstelling van vrijdag en zaterdag. Die was toen goed, maar deed het nu minder", legt Huisman uit na de eerste race. "Vanaf het begin was het lastig om grip te vinden. De wielen spinden continue door en de regen en sneeuwbuien maakten het er niet beter op. Halverwege de race liep het wat beter en kon ik de aansluiting weer vinden, maar drie ronden voor het eind raakte mijn linker voorband lek waardoor ik naar de pits moest voor een wissel. Dat kostte tijd en plaatsen en meer dan die negende plek zat er niet in. Voor de tweede race sta ik op de eerste rij, dus laten we er maar het beste van hopen", aldus Huisman na afloop.

Voor Ricardo van der Ende begon het raceweekend op vrijdag. "Ik was erg verrast toen ze mij donderdagmiddag belde met de vraag of ik dit weekend wilde rijden. Thuis de spullen opgehaald en vrijdag de eerste meters met deze BMW gereden. Dat was even wennen, omdat dit niet mijn auto van vorig jaar is. Daar rijdt Duncan nu mee. Punt was dat de stoel nog iets te ver naar achteren stond, waardoor ik niet altijd overal even goed bij kon. De tweede training was dat allemaal verholpen en heb ik heerlijk gereden. Ik moet zeggen dat de verbeteringen die voor dit jaar aan de auto zijn aangebracht, zondermeer een verbetering zijn. De training verliep lekker, maar in de slotfase kenden wat tegenslag, waardoor de plaatsen op de eerste rij verloren gingen. De eerste race begon goed, maar ik moest de pits in, voor een drivethrough. Er was volgens de organisatie iets te lang aan mijn auto gewerkt en daarvoor kreeg ik deze toch wel zware straf. Een straf die mij ook direct kansloos maakte, want die achterstand haal je niet meer in. Eigenlijk was daarna zo'n beetje mijn saaiste race tot nu toe!"

Race 2:
Op het moment dat de bolides op de startgrid klaar stonden voor de tweede race, vergrootten de sneeuwvlokken snel van omvang en toverden het circuit om in een fraai winterlandschap. Voor de rijders was het zaak de ruitenwissers in een hogere stand te zetten en de juiste banden te kiezen. Net als de andere rijders kozen Ekris Motorsport rijders Duncan Huisman en Ricardo van der Ende voor regenbanden. "Maar wanneer de Safety Car die in de eerste ronde voor ons reed, aan een tweede ronde zou beginnen konden wij er voor kiezen om de pits in te gaan om slicks te monteren", legt Van der Ende uit. Dat verklaarde de aanwezigheid van beide rijders in de pits na die eerste ronde. Net als bij één van de andere deelnemers werden de Ekris-auto's op slicks gezet. Men had op de buienradar gekeken en wilde dat risico nemen, uiteraard na goed overleg met de rijders. Maar de radar toonde blijkbaar niet alle naderende buien en de enigszins opgedroogde baan werd natter en natter door de neerdalende sneeuwvlokken. "Daarmee pakte onze keus dus verkeerd uit" bekent Van der Ende. "Het werd daarmee wel heel spannend tijdens het rijden want regelmatig stond hij in de maximale sliphoek. Duncan is terug naar de pits gegaan om de banden nog een keer te wisselen. Ik ben doorgegaan op de slicks, alhoewel het beslist heel spannend was", besluit Van der Ende het relaas over dit eerste weekend.

Ekris Motorsport wordt dit jaar ondersteund door: Fortress Building Creativity, Man-Power Vero, Castrol, VDH Architekten BNA en Certina Watches.

Uitslag Samsung BMW 130i Cup Paasraces (1e race):

1. Bas Schothorst 10 ronden in 20.55.787, 2. Jan Joris Verheul op 0.917; 3. Tom Coronel op 8.271; 6. Ricardo van der Ende op 37.561 en 9. Duncan Huisman op 1.44.535.

Race 2:

1. Tom Coronel 16 ronden in 37.00.781; 2. Bas Schothorst op 0.723; 3. Jan Lammers op 1.206; 4. Dillon Koster op 56.736; 6. Duncan Huisman en 7. Ricardo van der Ende beiden op 1 ronde. =====================