Natuur en Milieu start campagne voor 'zaagselvrije' zuivel
26 maart 2008 - Vandaag start Stichting Natuur en Milieu met een
campagne tegen de melk van Friesche Vlag. Want Friesland Foods, de
producent van Friesche Vlag, weigert tot nu toe over te stappen op
veevoer van duurzame soja. De soja die nu gebruikt wordt leidt tot kap
van kostbare regenwouden in landen als Brazilië. Dat kan anders.
Campina, het andere grote Nederlandse zuivelbedrijf, geeft haar koeien
wel duurzame soja.
Algemeen directeur Mirjam de Rijk licht toe: 'De meeste mensen weten
niet dat ze met het drinken van een glas melk bijdragen aan het
verdwijnen van het regenwoud terwijl ze dit helemaal niet willen. Als
je dan ook nog weet dat duurzame soja volgens onderzoek nauwelijks een
cent meer kost per pak melk, dan vraag je je toch echt af waar
bedrijven als Friesland Foods nog op wachten!'
De campagne Voor mij? Graag zaagselvrij! start met het openen van een
actiesite op
www.natuurenmilieu.nl/zaagselvrij waar verontruste consumenten een
protestmail kunnen sturen aan Friesland Foods. Ook valt er deze week
een speciale uitgave van het tijdschrift Terra van Natuur en Milieu op
de mat bij duizenden mensen in de zuivel- en vleessector: van boer tot
kaasverkoper. Later volgen radiospotjes, advertenties in kranten,
filmpjes op YouTube en ludieke acties bij supermarkten. 'De druk wordt
net zo lang opgevoerd tot het bedrijf harde toezeggingen doet en
mensen weer met een gerust hart Friesche Vlag melk kunnen drinken,'
aldus Mirjam de Rijk.
Later in de campagne richt Natuur en Milieu zich op andere
zuivelproducten en de vleessector.
Meer informatie over de campagne en antwoorden op een aantal
veelgestelde vragen over deze problematiek, interessante cijfers en
een overzicht producten die al 'zaagselvrij' zijn, vindt u op:
www.natuurenmilieu.nl/zaagselvrij
Voor de speciale uitgave over soja van het geheel vernieuwde
tijdschrift Terra klik u hier.
Publicatiedatum: 26-03-2008
Stichting Natuur en Milieu