AutoRai

Primeur voor SEAT & Tom Coronel: de eerste 'coureurloze' toerwagen ter wereld

(3/26/2008)

In samenwerking met enkele toonaangevende technologische bedrijven en softwareontwikkelaars heeft SEAT-importeur Pon Car een unieke toerwagen ontwikkeld die zonder bestuurder sneller kan zijn dan met een coureur aan het stuur in de auto.

De auto wordt vanuit de pits op afstand bestuurd. Gedurende de winterperiode zijn al enkele geheime testen uitgevoerd op de MIRA testbaan in Engeland, op Ascari en op het Guadix Circuit in Zuid Spanje. Komende dinsdag zal Tom Coronel, die nauw bij het project is betrokken, op het circuit van Zandvoort de eerste echte dynamische test uitvoeren, zowel op pure racesnelheid als onder gesimuleerde raceomstandigheden.

Ard van den Eijnde, PR Manager van SEAT-importeur Pon Car: "In het jubileumjaar van SEAT in Nederland wilden wij een extra impuls geven aan de versterking van ons sportieve merkimago, waarbij de nadruk niet uitsluitend op de autosportbetrokkenheid zou worden gelegd, maar ook op de technologische mogelijkheden van SEAT. Het resultaat is deze SEAT Leon WTCC Telematics. Geavanceerde technologische ontwikkelingen op elektronicagebied, ervaring met virtual reality en on-board computers hebben SEAT, in samenwerking met enkele belangrijke partners, in staat gesteld de meest opzienbarende, op afstand bestuurde auto ter wereld te ontwikkelen."

In dat kader zal Coronel aanstaande dinsdag een test uitvoeren, waarbij de SEAT met andere toerwagens op de baan een gesimuleerde race zal rijden. Daarbij wordt niet uitgesloten dat na een verdere evolutie van het systeem bij de FIA ontheffing zal worden aangevraagd om buiten mededinging eens met de auto deel te nemen aan een echte race.

T.R.I.C.K. besturingssysteem
De basis van het systeem is een Telematics Remote Information Control Kit, waarmee de auto op het circuit op afstand bestuurd kan worden. De reikwijdte van de zender bedraagt maximaal tien kilometer, maar dan moet er in de pits wel een kleine zendmast worden opgericht. Wat deze SEAT uniek maakt, is het feit dat het besturingssysteem is gekoppeld aan een GPS racecourse-memory. Die technologie zorgt ervoor dat op een harde schijf exact het afgelegde traject tijdens de training, uiteraard met de meest ideale lijnen, wordt opgeslagen. Door gebruik te maken van GPS kunnen eenvoudig de snelste lijnen tijdens de race, met de meest ideale snelheden, worden gekozen. De remote-control wordt dan uitsluitend gebruikt om bij te sturen, wanneer er een andere auto te dichtbij dreigt te komen, en uiteraard om af te remmen voor een voorligger dan wel een inhaalactie. Het Telematics-systeem bestaat uit meerdere on-board camera's, een hightech computer en een enorme hoeveelheid opgeslagen data.

Tom Coronel: "De ontwikkeling van deze unieke auto is razendsnel gegaan. In theorie klopt alles en de eerste voorzichtige rijtests, die we in Engeland en Spanje hebben uitgevoerd, wijzen er op dat we in de goede richting zijn."

Extra ballast
Bijkomend voordeel is dat met dit systeem aanrijdingen nagenoeg uitgesloten zijn, omdat door de electronica, een afleiding van adaptive cruise control, de onderlinge afstand kan worden gecontroleerd. Wel zal de auto voor een eerlijke vergelijking moeten worden voorzien van extra ballast in aanvulling op het gewicht van de diverse installaties, camera's en computers. SEAT denkt daarbij aan een gewicht van ca. 45 kilogram.

Ondanks alle computersystemen blijft de menselijke hand onmisbaar. Nogmaals Tom Coronel: "De opgeslagen data bepalen de meest ideale lijn op het circuit en met behulp van radar, het zicht via de diverse camera's en het GPS-systeem stuur ik waar nodig bij vanuit mijn controle-unit in de pits."

Ontwikkeling
Voertuigen zonder een fysiek aanwezige bestuurder zijn onderwerp van vele tests door automobielfabrikanten. Naast Amerika, waar recent tijdens de Consumer Electronics Show door een onbemande auto zonder problemen een traject van bijna 100 kilometer door een stedelijke omgeving werd afgelegd, is ook de Duitse auto-industrie druk bezig met deze ontwikkeling, met name met het GPS traject-memory systeem. Dit systeem kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van filevorming, waardoor bijvoorbeeld de filedruk van afgelopen dinsdag voor een belangrijk deel voorkomen had kunnen worden.

Daarnaast werd onlangs bekend dat in Nederland door Defensie in samenwerking met TNO wordt gewerkt aan een bestuurbare robotmilitair.

Afsluitend Coronel over zijn persoonlijke toekomstverwachting: "Op Ascari ben ik één keer 'op afstand' een rondje voluit gegaan en toen zat ik dichtbij de tijd die ik vorig jaar met mijn eigen WTCC-Leon heb gerealiseerd. Dus er zit zeker potentieel in de SEAT Leon WTCC Telematics.