Ingezonden persbericht


oneworld airlines bevestigt verhuisdata London Heathrow


- Activiteiten worden geconcentreerd op twee in plaats van vier terminals
- Passagiers profiteren van de allermodernste faciliteiten en soepel overstappen
- Gefaseerde verhuizing start 27 maart en is begin 2009 voltooid

Donderdag, 7 februari 2008 - Alle luchtvaartmaatschappijen die bij de oneworld®-alliantie zijn aangesloten en dit jaar gaan verhuizen op London Heathrow, hebben vandaag hun verhuisschema bekendgemaakt. Ook hebben ze de minimumoverstaptijden gepubliceerd die het gevolg zijn van deze verhuizing.

De wijziging houdt in dat acht oneworld-maatschappijen hun activiteiten op de belangrijkste Europese hub van de alliantie gaan concentreren op twee terminals. Op dit moment gebruiken ze de vier bestaande terminals van de luchthaven.

Samen zijn deze maatschappijen, met 35 miljoen passagiers per jaar en zo'n 700 vertrekkende en aankomende vluchten per dag, goed voor meer dan vijftig procent van het vliegverkeer op Heathrow.

British Airways, dat London Heathrow als thuisbasis heeft, gaat meer dan negentig procent van haar activiteiten op de luchthaven concentreren in de nieuwe Terminal 5, die zo'n 6,5 miljard euro heeft gekost. Dit gebeurt in twee fasen, op 27 maart en op 30 april.

De resterende activiteiten van BA op Heathrow verhuizen, samen met die van alle andere oneworld-maatschappijen die actief zijn op de luchthaven, naar Terminal 3. Van de bestaande terminals ligt deze het dichtst bij Terminal 5. De verhuizing van BA naar Terminal 3 vindt plaats op 17 september 2008 en begin 2009.

De oneworld-partners American Airlines, Cathay Pacific, Japan Airlines en Royal Jordanian zijn reeds gestationeerd op Terminal 3. Finnair komt van Terminal 1 en Iberia van Terminal 2, eveneens op 17 september. Qantas volgt begin 2009, van Terminal 4.

Terminal 3 ondergaat een omvangrijke renovatie, ter waarde van circa 1,5 miljard euro, om de terminal kwalitatief gelijkwaardig te maken aan Terminal 5. Alle oneworld-maatschappijen kunnen hun passagiers dus binnenkort de allermodernste faciliteiten bieden, of ze nu van of naar Londen vliegen, of overstappen tussen oneworld-vluchten.

Overstappen tussen alle vluchten van de oneworld-leden in Terminal 3 en 5 wordt zo soepel mogelijk gemaakt. En vanaf 2011 wordt overstappen tussen Terminal 3 en 5 nog makkelijker. Dan is het ultramoderne bagagesysteem klaar dat wordt gebouwd in een tunnel onder de taxibanen van de luchthaven.

De verhuisdata naar de terminals zijn als volgt:

27 maart: Zeventig procent van de Heathrow-vluchten van British Airways verhuist naar Terminal 5. Dit behelst:
- alle langeafstandsvluchten van Terminal 1 (op Hong Kong, Johannesburg, Los Angeles, Tokyo Narita, San Francisco en Vancouver);
- alle binnenlandse vluchten (VK) van Terminal 1;
- alle korteafstandsvluchten van Terminal 1 (behalve die op Barcelona, Helsinki, Lissabon, Madrid en Nice);
- alle korteafstandsvluchten van Terminal 4;

- de vluchten op Miami, die op dit moment plaatsvinden vanaf van Terminal 3.

29 maart: American Airlines verhuist haar route Raleigh/Durham en een van haar twee dagelijkse vluchten op Dallas/Fort Worth van London Gatwick naar London Heathrow Terminal 3. Daarmee nemen de activiteiten van American op Heathrow toe tot zeventien vertrekkende vluchten naar zeven luchthavens in de V.S per dag.

30 maart: British Airways verhuist haar dagelijkse vlucht op Dallas/Fort Worth en haar tweemaaldaagse vlucht op Houston van London Gatwick naar London Heathrow Terminal 5.

30 april: Nog eens twintig procent van de Heathrow-vluchten van British Airways verhuist naar Terminal 5. Daartoe behoren de langeafstandsvluchten die zich op dit moment op Terminal 4 bevinden, zoals die op New York, Washington, Delhi en Kaapstad, met uitzondering van de vluchten die deel uitmaken van de codeovereenkomst met Qantas (Bangkok, Singapore, Sydney).

17 september:

- De British Airways-vluchten op Barcelona, Madrid, Lissabon, Nice en Helsinki verhuizen van Terminal 1 naar Terminal 3.
- De Heathrow-vluchten van Finnair verhuizen van Terminal 1 naar Terminal 3.
- De Heathrow-vluchten van Iberia verhuizen van Terminal 2 naar Terminal 3. Click Air, een dochtermaatschappij van Iberia en geen onderdeel van oneworld, verhuist dan eveneens.

Begin 2009 (datum wordt binnenkort bekendgemaakt):
- De British Airways-vluchten op Bangkok, Singapore en Sydney (uitgevoerd met QF code-share) verhuizen van Terminal 4 naar Terminal 3.
- De Qantas-vluchten verhuizen van Terminal 4 naar Terminal 3.

British Airways zegt dat haar nieuwe thuisbasis Terminal 5 het prestige van de nationale VK-hub zal herstellen en dat Terminal 5 nieuwe normen zal stellen qua passagierscomfort en -gemak, die de normen van haar Europese concurrenten Paris Charles De Gaulle, Schiphol and Frankfurt zullen overtreffen.

BA investeert op de terminal 90 miljoen euro in wat 's werelds grootste verzameling luchtvaartlounges gaat worden. Daarmee stelt de maatschappij nieuwe normen qua comfort en luxe voor haar First-, Club World-, Club Europe- en Gold en Silver Executive Club-klanten en de Emerald- en Sapphire-equivalenten van oneworld.

British Airways gaat ook nieuwe lounges openen voor haar First Class- en Business Class-passagiers op Terminal 3. Deze kunnen ook worden gebruikt door premiumpassagiers van Qantas en premiumpassagiers die Finnair en Iberia vliegen, alsmede houders van de topcategorie cards van alle frequent flyer-programma's van de oneworld-maatschappijen. American Airlines, Cathay Pacific en Japan Airlines houden hun eigen lounges op Terminal 3.

Al met al gaan vijftig van de circa negentig luchtvaartmaatschappijen die op Heathrow vliegen van terminal wisselen. Dit gebeurt in een reeks verhuizingen die begint met die van British Airways naar Terminal 5 op 27 maart. Kijk voor meer gegevens op www.heathrowairport.com.

Overstaptijden

Ten gevolge van de terminalwisselingen gaan de minimumoverstaptijden (Minimum Connecting Times = MCT's) op London Heathrow voor passagiers die overstappen tussen vluchten van oneworld-maatschappijen veranderen.

Op dit moment bedraagt de doorsnee MCT voor passagiers die overstappen tussen vluchten van verschillende maatschappijen negentig minuten.

De MCT gaat omlaag naar zestig minuten voor passagiers die overstappen tussen:
- British Airways-vluchten die aankomen op en vertrekken van Terminal 5;
- vluchten van iedere willekeurige oneworld-maatschappij die aankomen op en vertrekken van Terminal 3.

Overstappen binnen Terminal 3 wordt gemakkelijker, omdat de oneworld-maatschappijen elkaars aangrenzende faciliteiten, zoals incheckbalies, gates en lounges, gaan gebruiken.

De MCT tussen Terminal 5 en de vier andere terminals op de luchthaven wordt in het eerste volledige vliegseizoen van de nieuwe faciliteit verlengd tot 120 minuten. Gedurende de periode dat de klanten en medewerkers nog moeten wennen aan het nieuwe gebouw en de overstapprocessen, wordt extra tijd gereserveerd voor een robuuste dienstverlening.

Met ingang van het komende winterprogramma, dat op 26 oktober 2008 van start gaat, wordt de MCT tussen Terminal 5 en Terminal 3, waar de andere oneworld-maatschappijen en BA haar resterende activiteiten concentreren, gereduceerd tot negentig minuten. Overstappen tussen Terminal 5 enerzijds en Terminal 1 en 2 anderzijds krijgt eveneens een MCT van negentig minuten, terwijl de MCT tussen terminal 4 en 5 wordt teruggebracht tot 110 minuten.

Zodra in 2011 het ondergrondse geautomatiseerde bagagesysteem tussen Terminal 3 en 5 klaar is, wordt de MCT tussen deze terminals verder teruggebracht.

Over oneworld op London Heathrow

Aantal wekelijkse vluchten (vertrekkend) Aantal bestemmingen Huidige terminal(s) Terminal(s) vanaf 2008 Verhuisdata American Airlines 119 7 3 3 Reeds verhuisd British Airways 1.979 96 1, 3 en 4 3 en 5 27 maart, 30 april, 17 september 2008 en begin 2009 (zie tekst voor details)
Cathay Pacific 28 1 3 3 Reeds verhuisd Finnair 28 1 1 3 17 september
Iberia 91 3 2 3 17 september
Japan Airlines 14 2 3 3 Reeds verhuisd Qantas 28 5 4 3 Begin 2009
Royal Jordanian 7 1 3 3 Reeds verhuisd TOTAAL 2.294 116 1, 2, 3 en 4 3 en 5

Over oneworld

oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: de aangesloten leden American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, LAN, Qantas, Japan Airlines, Malév Hungarian Airlines en Royal Jordanian, plus nog een twintigtal partners, waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru.

Deze maatschappijen:

- vliegen op bijna 700 luchthavens in bijna 150 landen en voeren dagelijks meer dan 9.000 vertrekkende vluchten uit;
- beschikken voor hun premiumklanten over bijna 550 luchthavenlounges;
- vervoeren jaarlijks meer dan 320 miljoen passagiers;
- hebben 250.000 mensen in dienst;

- gebruiken bijna 2.500 toestellen; en

- genereren jaarlijks meer dan USD 90 miljard omzet.

De alliantie stelt de aangesloten luchtvaartmaatschappijen in staat om hun klanten meer service en voordelen te bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten de beschikking hebben over een groter routenetwerk, betere mogelijkheden hebben om frequent flyer-miles en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op de luchthavens.

oneworld werd bij de meest recente World Travel Awards (2007) voor het vijfde achtereenvolgende jaar gekozen tot 's werelds meest vooraanstaande luchtvaartalliantie.

Voor meer media-informatie kunt u contact opnemen met:
- Ocky Wiemeyer, oneworld-persvertegenwoordiger voor Nederland, telefoon +31 20 715 5330; e-mail ocky@wieco.nl.
- Michael Blunt, Vice-President Corporate Communications van oneworld, telefoon +44 7711 997487; e-mail mblunt@oneworld.com