Verslag 2007: Doordachte sanering van regeldruk is uitdaging voor Rijk

27/03/2008 12:30

Algemene Rekenkamer

Tevens effecten van vijf eerdere onderzoeken getoetst: Terugblik-rapporten

De overheid is toe aan een goed doordachte, drastische sanering van de regeldruk. Juist wanneer verkleining van de rijksdienst in het verschiet ligt. Dat schrijft president Saskia J. Stuiveling in het voorwoord van het Verslag 2007, het jaarlijks bericht waarin de Algemene Rekenkamer verantwoording aflegt over de uitgevoerde werkzaamheden. Tegelijkertijd met het Verslag 2007 zijn op 27 maart 2008 vijf korte rapporten gepubliceerd, de Terugblikken, waarin teruggekeken wordt op de effecten van eerdere Rekenkamer-onderzoeken.

Het Verslag betreft de werkzaamheden en bedrijfsvoering bij dit Hoog College van Staat. In 2007 had de Algemene Rekenkamer de beschikking over een formatie van 291,5 fte en kostte 26,5 miljoen euro. Verder gaat het Verslag in op de rapporten en andere activiteiten uit 2007 en geven vijf mensen die afgelopen jaar betrokken zijn geweest bij projecten van de Algemene Rekenkamer hun visie op de rol en het werk van de Rekenkamer.

Worden aanbevelingen uitgevoerd?
In de vijf Terugblik-rapporten wordt teruggekeken op: Handhaven en gedogen (uit 2005), Belastingen als beleidsinstrument (uit 1999), Reductie administratieve lasten voor het bedrijfsleven (uit 2006), Fysieke controle op Europese subsidie voor boter (uit 2004) en Voedselveiligheid en diervoeders (ook 2005). Uit deze terugblikken blijkt onder meer dat ministeries momenteel niet systematisch de effecten van handhaving van regelgeving nagaan. Daardoor kan de effectiviteit van deze inspanningen niet vastgesteld worden. Verder blijkt bij nieuwe subsidies in de vorm van belastingvermindering (de zogenaamde belastinguitgaven) dat het toetsingskader door ministeries onvoldoende gebruikt wordt. Dit kader geeft aan of in een specifiek geval een fiscale stimuleringsregeling een beter middel is dan bijvoorbeeld een gewone subsidie. Het Ministerie van Financiën heeft het inzicht in de belasting- en premiederving door belastinguitgaven verbeterd en ziet erop toe dat de belastinguitgaven periodiek worden geëvalueerd. De belastinguitgaven worden echter niet in de jaarverslagen van de betrokken ministeries verantwoord, terwijl zij een niet onaanzienlijk deel van de ingezette middelen uitmaken. Deze verantwoording vindt de Algemene Rekenkamer wel nodig. De staatssecretaris van Financiën vindt van niet. Ondernemers ervaren de door het kabinet aangegeven vermindering van lasten niet altijd zo. Dat is reden geweest voor vernieuwing van de handleiding voor ambtenaren over hoe lastenverlichting gemeten moet worden. Inmiddels worden ondernemers meer betrokken bij nieuwe plannen voor vermindering van de lastendruk. De effecten van het aangepaste beleid zijn nu nog niet vast te stellen; deze worden pas in de loop van dit jaar zichtbaar.

Fusie controlediensten
De aanbevelingen uit 2004 om fysieke controles op Europese subsidies voor boter te verbeteren zijn door de ministers van Landbouw en van Financiën opgepakt. Dit heeft tot zichtbare verbetering geleid. Inmiddels is het belang van deze Europese subsidie in Nederland sterk afgenomen. Voor inspecties en toezicht op de diervoedersector zijn stappen in de juiste richting gezet voor een adequate aansturing van en afstemming tussen de betrokken controle-instanties. Niet alle toezeggingen van de ministers van Landbouw, Volksgezondheid en Justitie zijn echter uitgevoerd. De Algemene Rekenkamer heeft zorg dat een voor 2011 aangekondigde fusie tussen de Voedsel- en Warenautoriteit, Algemene Inspectiedienst en Plantenziektenkundige Dienst voor de korte termijn niet leidt tot verdere professionalisering van de handhaving. Eerst zou vastgesteld moeten worden welk niveau van naleving van regelgeving de bewindspersonen wensen, voordat bezuinigingen worden ingevuld.








Algemene Rekenkamer