Greenpeace-actie bij aandeelhouders Philips

27/03/2008 13:16

St. Greenpeace Nederland

Actievoerders van Greenpeace zijn zojuist het dak opgegaan van het Okura Hotel in Amsterdam waar de aandeelhouders van Philips op dit moment vergaderen. Zij hangen een spandoek op met de tekst Philips: simply take back & recycle. Voor het gebouw staat een acht meter hoge robot gemaakt van elektronica-afval. De robot laat de aandeelhouders van Philips zien wat e-waste is: een gevaarlijk monster. Philips doet niets om afgedankte producten vrijwillig in te zamelen en te recyclen. Greenpeace roept de aandeelhouders van Philips op om het bedrijf verantwoordelijkheid te laten nemen voor haar giftige afval.

"Simplicity is het business model van Philips. Dat zou ook voor haar eigen afval moeten gelden. Philips moet er simpelweg voor zorgen dat haar apparaten wereldwijd ingezameld worden. Het is schandalig dat een Nederlands bedrijf geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn afgedankte producten, terwijl Aziatische en Amerikaanse bedrijven dat wel doen", zegt Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen Greenpeace.

Philips doet niets om afgedankte producten vrijwillig in te zamelen en te recyclen. Het Nederlandse bedrijf scoort hierdoor opvallend slecht op de internationale 'Guide to Greener Electronics' van Greenpeace. Andere elektronica producenten zoals Dell, Sony, Toshiba en Lenovo zetten nu inzamelsystemen op voor hun afgedankte producten. Philips weigert dit en wil de kosten afschuiven op overheden en consumenten. Het bedrijf is voorstander van een systeem waarbij consumenten een verwijderingsbijdrage betalen en zo opdraaien voor de recyclingkosten.

Uit onderzoek van Greenpeace in februari blijkt dat wereldwijd het grootste gedeelte van het giftige elektronica-afval met onbekende bestemming verdwijnt. Het afval wordt vaak gedumpt in ontwikkelingslanden. Daar worden de apparaten verbrand of met de hand uit elkaar gehaald, zonder enige veiligheidsmaatregelen. De giftige stoffen die in de apparaten zitten veroorzaken grote milieu- en gezondheidsproblemen.

Greenpeace wil dat bedrijven zelf financieel verantwoordelijk worden voor afgedankte producten van hun merk. Als bedrijven betalen voor de recycling van hun eigen producten worden ze gestimuleerd om producten te maken die geen gif meer bevatten en makkelijk te recyclen zijn.





http://www.greenpeace.nl