Digitaal samenwerken noodzakelijk voor zelfstandige winkelier

27/03/2008 16:00

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Slimme digitale samenwerking is voor de zelfstandige detailhandel een absolute noodzaak om in de toekomst te kunnen blijven concurreren met grootwinkelbedrijven, winkelketens en internetwinkels. Dat is de conclusie van 'De kracht van digitale samenwerking', een gezamenlijke publicatie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), MKB-Nederland en het ministerie van Economische Zaken.

Ver van mijn bed show
Digitale samenwerking (met groothandel en andere leveranciers) is echter voor veel Nederlandse detaillisten nog een 'ver van mijn bed show'. Van 35 onderzochte detailhandelsbranches maken tot nu toe slechts enkele de stap naar digitale samenwerking. Grootwinkelbedrijven en winkelketens ontwikkelen door het inzetten van technologie een steeds grotere voorsprong op het midden- en kleinbedrijf.

Wat levert het op?
Digitale samenwerking levert geld op en bespaart tijd. Het leidt tot minder fouten bij het bestellen, catalogi zijn actueel, orders zijn altijd leesbaar en volledig, etc. De combinatie van minder orderfouten, tijdige levering, rijkere productinformatie en het beter aansluiten van het assortiment op de specifieke wensen van de klant vergroten de klanttevredenheid en daarmee de klantenbinding.

Rol brancheorganisaties
Grote bedrijven zijn goed in staat onderling hun digitale samenwerking te organiseren. Voor kleinere bedrijven is dat veel lastiger. Vooral als binnen een branche eenduidige afspraken ontbreken over elektronische informatie-uitwisseling. Steeds meer brancheorganisaties onderkenen het belang van dergelijke afspraken en nemen op dit gebied initiatieven. De publicatie beschrijft twee voorbeelden: 'Logifurn' (www.logifurn.nl) dat wordt gebruikt in de wonenbranche en het 'Platform Ketendigitalisering Mode, Schoenen en Sport' (www.mssketendigitaal.nl).

Stappenplan
Een standaard recept voor digitale samenwerking bestaat niet. Wie plannen heeft moet eerst de eigen eisen en wensen in kaart brengen. Door vervolgens advies in te winnen of aan te haken bij anderen wordt voorkomen dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. De publicatie bevat een uitgebreid stappenplan waarin de diverse fases (en valkuilen) worden beschreven 'op weg naar digitale samenwerking'.

Hoe te bestellen?
De kracht van digitale samenwerking is een gezamenlijke uitgave van het HBD, MKB-Nederland en het ministerie van Economische Zaken. Deze en andere publicaties zijn vanaf vrijdag 28 maart te downloaden via internet: www.hbd.nl/technologie; of te bestellen per e-mail: bestel@hbd.nl; per fax: 070 338 57 11; per telefoon: 070 338 56 66.





http://www.hbd.nl




Hoofdbedrijfschap Detailhandel