Miko


Resultaten Miko 2007

Omzet + 9 % - Nettowinst + 9 % - Dividend + 10%

Turnhout, 27 maart 2008 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, realiseerde over 2007 een groei van de nettowinst van 9.3 % (exclusief minderheidsbelangen).

OMZET

De omzet over 2007 bedroeg 98,4 miljoen EUR, een stijging met 8,6 % ten opzichte van 2006. De koffieserviceactiviteiten namen 55 % van de groepsomzet voor hun rekening, de overige 45 % was voor de kunststofverpakkingen. Circa 75 % van de totale omzet werd gerealiseerd in het buitenland.

De koffieserviceomzet nam toe met 7 % tot 54,36 miljoen EUR. Alle thuislanden kenden positieve organische groei. Vooral Frankrijk tekende een sterke vooruitgang op van 14 %. Dit hangt samen met enkele grote koffiecontracten die werden binnengehaald.

De omzet van kunststofverpakkingen groeide met 11 % tot 44,03 miljoen EUR. Hoewel een belangrijk deel van de omzet bestaat uit verpakkingen voor roomijs, wist de zeer slechte zomer van 2007 de groei niet te stuiten. Een verdere diversificatie naar andere productgroepen - zoals margarinevlootjes en schalen voor kant-en-klaar maaltijden - zwakte de seizoensafhankelijkheid af.

RESULTAAT (exclusief minderheidsbelangen)

Met een stijging van de nettowinst met 9.3 % tot 5.39 miljoen EUR blikt Miko terug op een behoorlijk 2007. De EBIT nam toe met 5 % tot 7.19 miljoen EUR.

Voor de koffieserviceafdeling kende de EBIT een explosieve groei van 29.5 % tot 4,23 miljoen EUR. Dit hangt vooral samen met de meerverkoop van koffie, zonder dat daarbij de overhead kosten gelijkmatig zijn toegenomen. Ook een selectiever investeringsbeleid bij de Belgische koffieserviceafdeling, die zeer dure vending- en espressomachines in bruikleen of huur plaatst, heeft de EBIT een duw in de rug gegeven. Ook Engeland leverde een positieve bijdrage aan de groei van de EBIT.

Het bedrijfsresultaat van de kunststofverwerkingsafdeling moest een belangrijke daling incasseren met 16 % tot 3,24 miljoen EUR. Enerzijds ging de diversificatiestrategie - waarvan voorheen sprake - gepaard met zware investeringen, waarvan de omzet pas in een later stadium volgt. Anderzijds is deze afdeling fel 'volumegedreven', met dalende eenheidskosten bij hogere volumes; het model van de 'economies of scale'. De negatieve invloed van de slechte zomer op het volume geproduceerde ijsroomdozen had zijn gevolgen naar de EBIT toe. Het resultaat van de topholding bleef ongeveer gelijk op - 0,3 miljoen EUR.

INVESTERINGEN EN CASH-FLOW

In 2007 werden belangrijke investeringen verricht ten bedrage van 10,83 miljoen EUR. Vooral het nieuwe margarinevlootjesproject vergde een aanzienlijke voorinvestering van 1,99 miljoen EUR. Ook bij de Poolse kunststofdochter werd er 4 miljoen EUR geïnvesteerd waarvan 2 miljoen EUR in de uitbreiding van de productiecapaciteit.
De koffieserviceafdeling investeerde 3,41 miljoen EUR in voornamelijk koffiemachines. De EBITDA kende een stijging van 4.4 % tot 13.7 miljoen EUR waarvan de koffieserviceafdeling 6,90 miljoen EUR en de kunststofverwerkingsafdeling 6,94 miljoen EUR voor haar rekening nam. De EBITDA op het niveau van de topholding bedroeg -0,1 miljoen EUR.

BELANGRIJKE GEBEURTENISSEN IN 2007

In maart 2007 verkocht Miko 30 % van haar Duitse verkoopkantoor voor kunststofverpakkingen aan het Nederlandse Hordijk, om zo in Duitsland het nieuwe 'MPC-HORDIJK' boven de doopvont te houden. Dit partnership laat toe een breder en complementair productassortiment aan te bieden. Hordijk specialiseert zich o.m. in PET-producten met als unieke eigenschap dat deze toelaten kristalheldere recipiënten te produceren, die daarenboven voor voedingsproducten een langere versheidsperiode garanderen.

In mei 2007 verwierf Miko de resterende 30 % van de aandelen van koffieserviceoperator Miko Kava in Tsjechië. De 70 % acquisitie van Miko in dit bedrijf dateert van 2001, als eerste voorzichtige stap in haar Centraal- Europese groeiplannen. Miko Kava zat toen in een 'cash burn' situatie. Ondertussen is er een structureel positieve cash-flow.

In mei 2007 werden twee nieuwe onafhankelijke bestuurders benoemd, met name de heren Chris Van Doorslaer, CEO van Cartamundi, en Flor Joosen, CEO van Joosen-Luyckx.

In september 2007 haalde Miko een miljoenenorder binnen voor de productie van margarinevlootjes: 850 miljoen vlootjes gespreid over een periode van 5 jaar. De vereiste investeringen zijn gespreid over de periode november 2007
- mei 2008. De helft van de productie zal plaatsvinden in de Poolse vestiging.

Het Purokoffieconcept dat medio 2006 werd gelanceerd blijkt in 2007 een onverhoopt succes. Het volume gebrande Purokoffie maakt al 7 % uit van het totaal gebrande volume. Purokoffie is een duurzame koffie die de 3 P's van het Duurzaam Ondernemen evenwichtig combineert. Naast de P van Profit, is Puro ook een Peoplekoffie die het fairtrade keurmerk draagt. De P van Planet wordt waargemaakt door de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador, waar Puro nu al een regenwoud ter grootte van een 1000-tal voetbalvelden heeft aangekocht. De kost voor deze aankoop wordt niet aan de klant doorgerekend.

BELANGRIJKE GEBEURTENISSEN SINDS BALANSDATUM

In januari 2008 kondigde Miko de overname aan van het in Cambridge UK gevestigde Coffee4U, met een omzet van nagenoeg 500.000 EUR. Recentelijk haalde Miko in Cambridge een aantal belangrijke 'Colleges' binnen met haar nieuwe duurzame Purokoffie (o.m. het wereldberoemde Kings College). Naast de extra omzet, zal deze overname vanuit logistiek standpunt extra efficiëntie opleveren.

In februari 2008 nam Miko 100 % van de aandelen over van het in Houthalen gevestigde Grispa nv. Grispa is - net als Miko - gespecialiseerd in de kunststofverwerkingstechniek van het 'spuitgieten', en behaalt met 23 werknemers een omzet van 5,5 miljoen EUR. Miko moet er binnen 2 jaar een turn-around realiseren:

De jarenlange know-how van Miko zal bij Grispa rendementsverbeteringen opleveren;
Grispa kan een deel van de capaciteitstekorten van Miko opvangen; De combinatie Miko-Grispa laat nu ook toe om - naast grootschalige volumeprojecten - kleinere en 'op-maat-gesneden' projecten aan te bieden. Dit verruimde aanbod zal ook een deel van Grispa's overcapaciteit opvullen.

VOORUITZICHTEN

Hoewel de eerste 3 maanden van 2008 een gezonde ontwikkeling kennen zijn er enkele factoren die een prognose moeilijk maken.

Enerzijds stellen we een verhoogde volatiliteit vast op de grondstoffenmarkten die ook oliederivaten en koffie treft. Anderzijds is het Pond Sterking gedaald met nagenoeg 20 % ten opzichte van de euro. Vermits Engeland een zeer belangrijke exportmarkt is voor koffie, zal dit vanuit de strategie van 'behoud van marktaandeel' de marge reduceren.

Ondanks bovengenoemde factoren ziet de raad van bestuur de toekomst tegemoet als een positieve uitdaging.
De raad van bestuur stelt voor een netto dividend te betalen van 0.65 EUR per aandeel. Dit is 10,2 % meer dan in 2006.

GECONSOLIDEERDE JAARRESULTATEN MIKO-GROEP

|Geconsolideerde jaarresultaten|31.12.200|31.12.200|Variatie|
|Miko-groep                    |7        |6        |        |
|                              |KEUR     |KEUR     |2007/200|
|                              |         |         |6       |
|                              |         |         |        |
|Omzet                         |98.394   |90.623   |8,58%   |
|DA                            |6.558    |6.319    |3,78%   |
|                              |         |         |        |
|EBITDA                        |13.744   |13.161   |4,43%   |
|EBIT                          |7.186    |6.842    |5,03%   |
|Financieel resultaat          |- 146    |- 177    |-       |
|                              |         |         |17,32%  |
|EBT                           |7.040    |6.665    |5,62%   |
|Inkomstenbelastingen          |- 1.586  |- 1.728  |- 8,24% |
|Nettowinst van de groep       |5.454    |4.937    |10,48%  |
|Aandeel van de groep in het   |5.385    |4.927    |9,30%   |
|resultaat                     |         |         |        |
|Netto courante winst          |5.385    |4.927    |9,30%   |
|Courante cash-flow            |13.529   |12.974   |4,27%   |
|                              |         |         |        |
|Aantal aandelen (basis, in    |1.240.325|1.237.525|        |
|stuks)                        |         |         |        |
|Gewone winst per aandeel (in  |4,34     |3,98     |9,05%   |
|EUR)                          |         |         |        |
|Netto courante winst per      |4,34     |3,98     |9,15%   |
|aandeel (in EUR)              |         |         |        |
|Courante cash-flow per aandeel|10,91    |10,48    |4,04%   |
|(in EUR)                      |         |         |        |
|Bruto-dividend (in EUR)       |0,87     |0,79     |10,17%  |
(*) De begrippen EBITDA en EBIT zijn conform ons jaarverslag 2006.

De commissaris - PricewaterhouseCoopers Bedrijfsrevisoren bcvba, vertegenwoordigd door de heer Luc Discry - heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden, die reeds substantieel zijn afgewerkt, geen betekenisvolle correctie hebben aan het licht gebracht die in de boekhoudkundige informatie, opgenomen in het communiqué, zou moeten doorgevoerd worden.

De financiële instelling welke instaat voor de financiële dienstverlening van de Miko-groep is de KBC-Bank.
Vanaf 2 juni 2008 betaalt deze instelling (na goedkeuring terzake door de algemene vergadering) het netto dividend uit van 0.65 EUR per aandeel na afgifte van coupon nr. 10.

De volledige verslaggeving van de jaarresultaten is terug te vinden op onze website www.miko.be

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 597 medewerkers te werk en haalde in 2007 een omzet van 98,4 miljoen EUR. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE