SEAT terug in zwarte cijfers
(3/27/2008)
SEAT heeft de financiën boven verwachting goed op orde. Dat blijkt
uit de jaarcijfers, die donderdag 27 maart gepresenteerd zijn op
SEATâs thuisbasis in het Spaanse Martorell. Vorig jaar boekte SEAT 44
miljoen euro winst, terwijl in 2006 nog verlies werd genoteerd.
Volgens SEAT-topman Erich Schmitt noteert het concern zelfs al een
jaar eerder dan verwacht zwarte cijfers.
In 2006 zat SEAT op een verlies van 92 miljoen euro. Dankzij een
verbeterde bedrijfsefficiency, waarin flink is geïnvesteerd, en een
bescheiden plus in de verkopen heeft de Spaanse fabrikant de wind in
de rug gekregen. SEAT draagt daarmee bij aan de goede resultaten van
de VW-groep, waarvan het merk deel uitmaakt. Vorig jaar zijn 431.000
SEATâs verkocht. In 2006 waren dat er 429.300. In 2018 wil SEAT de
productie bijna verdubbeld hebben naar 800.000 autoâs, waarbij het
merk tevens kijkt naar mogelijkheden in markten buiten Europa, zoals
China en Zuid-Amerika.
Op dit moment begint SEAT vooral in Centraal- en Midden-Europa meer en
meer voet aan de grond te krijgen. De verkopen plusten daar 27,3
procent met als grote uitschieter Polen (70,6 procent). Ook in de voor
het merk qua aantallen grote markten, Frankrijk en Groot-Brittannië,
is geplust met respectievelijk 5,1 en 5,8 procent. Op de thuismarkt
Spanje is een lichte verkoopdaling genoteerd (-1,2 procent), net als
in Duitsland (- 9,2 procent), maar op deze laatste markt noteerde het
moederconcern Volkswagen in 2007 eveneens een lagere verkoop.
Nieuwe modellen
Het mooie financiële resultaat sterkt SEAT in de
toekomstverwachtingen. Ook telt mee dat er maar liefst veertig nieuwe
modellen op de rol staan tot aan 2018. De eerste daarvan is de voor
het merk belangrijke nieuwe Ibiza. Die auto staat vanaf eind mei bij
de Nederlandse dealers. In de komende weken valt de beslissing over
het in productie nemen van de Tribú, een fraaie tweedeurs coupé met
de uitstraling van een SUV.
Voor de komst van een nieuw model in het D-segment breidt SEAT nog dit
jaar de productiecapaciteit in de fabriek in Martorell uit. Het gaat
om een auto die als sedan en als stationwagon eind dit jaar wordt
voorgesteld.
Kwaliteit
De Spaanse autofabrikant zet de komende jaren ook sterk in op design
en kwaliteit. Volgens Schmitt is er op die gebieden al flinke
vooruitgang geboekt. Het SEAT Excellence Program (S.E.P.) moet een
verdere bijdrage leveren. Het is een intern kwaliteitsplan, waarin het
accent ligt op onder meer het verder verhogen van de motivatie van de
medewerkers en het versterken van de merkwaarden.
In 2007 investeerde SEAT 504 miljoen euro in nieuwe producten,
verbeterde fabricageprocessen en productiefaciliteiten, 24 procent
meer dan in 2006 (405 miljoen euro). De fabriek in Martorell kan na de
uitbreidingen circa 650.000 autoâs aan, een toekomstige hogere
productiecapaciteit zal in andere fabrieken van de VW-groep worden
gevonden.
AutoRai