AutoRai

SEAT terug in zwarte cijfers

(3/27/2008)
SEAT heeft de financiën boven verwachting goed op orde. Dat blijkt uit de jaarcijfers, die donderdag 27 maart gepresenteerd zijn op SEATâs thuisbasis in het Spaanse Martorell. Vorig jaar boekte SEAT 44 miljoen euro winst, terwijl in 2006 nog verlies werd genoteerd. Volgens SEAT-topman Erich Schmitt noteert het concern zelfs al een jaar eerder dan verwacht zwarte cijfers.

In 2006 zat SEAT op een verlies van 92 miljoen euro. Dankzij een verbeterde bedrijfsefficiency, waarin flink is geïnvesteerd, en een bescheiden plus in de verkopen heeft de Spaanse fabrikant de wind in de rug gekregen. SEAT draagt daarmee bij aan de goede resultaten van de VW-groep, waarvan het merk deel uitmaakt. Vorig jaar zijn 431.000 SEATâs verkocht. In 2006 waren dat er 429.300. In 2018 wil SEAT de productie bijna verdubbeld hebben naar 800.000 autoâs, waarbij het merk tevens kijkt naar mogelijkheden in markten buiten Europa, zoals China en Zuid-Amerika.

Op dit moment begint SEAT vooral in Centraal- en Midden-Europa meer en meer voet aan de grond te krijgen. De verkopen plusten daar 27,3 procent met als grote uitschieter Polen (70,6 procent). Ook in de voor het merk qua aantallen grote markten, Frankrijk en Groot-Brittannië, is geplust met respectievelijk 5,1 en 5,8 procent. Op de thuismarkt Spanje is een lichte verkoopdaling genoteerd (-1,2 procent), net als in Duitsland (- 9,2 procent), maar op deze laatste markt noteerde het moederconcern Volkswagen in 2007 eveneens een lagere verkoop.

Nieuwe modellen
Het mooie financiële resultaat sterkt SEAT in de toekomstverwachtingen. Ook telt mee dat er maar liefst veertig nieuwe modellen op de rol staan tot aan 2018. De eerste daarvan is de voor het merk belangrijke nieuwe Ibiza. Die auto staat vanaf eind mei bij de Nederlandse dealers. In de komende weken valt de beslissing over het in productie nemen van de Tribú, een fraaie tweedeurs coupé met de uitstraling van een SUV.

Voor de komst van een nieuw model in het D-segment breidt SEAT nog dit jaar de productiecapaciteit in de fabriek in Martorell uit. Het gaat om een auto die als sedan en als stationwagon eind dit jaar wordt voorgesteld.

Kwaliteit
De Spaanse autofabrikant zet de komende jaren ook sterk in op design en kwaliteit. Volgens Schmitt is er op die gebieden al flinke vooruitgang geboekt. Het SEAT Excellence Program (S.E.P.) moet een verdere bijdrage leveren. Het is een intern kwaliteitsplan, waarin het accent ligt op onder meer het verder verhogen van de motivatie van de medewerkers en het versterken van de merkwaarden.

In 2007 investeerde SEAT 504 miljoen euro in nieuwe producten, verbeterde fabricageprocessen en productiefaciliteiten, 24 procent meer dan in 2006 (405 miljoen euro). De fabriek in Martorell kan na de uitbreidingen circa 650.000 autoâs aan, een toekomstige hogere productiecapaciteit zal in andere fabrieken van de VW-groep worden gevonden.