Gemeente Abcoude


Schiphol past aanvliegroutes aan

Minder overlast van vliegtuigherrie. Dat is het uitgangspunt van een aantal hinderbeperkende maatregelen die Schiphol vanaf vandaag doorvoert. Deze maatregelen vloeien voort uit de Tafel van Alders, een overleg tussen het Rijk, lokale en regionale bestuurders, bewonersvertegenwoordigers en de luchtvaartsector. De Aldertafel adviseert het kabinet over de balans tussen de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving. Hier is besproken dat de aanvliegroute overdag in zuidelijke richting wordt verplaatst en zo verder van Abcoude komt te liggen. Het doel hiervan is een daling van de overlast in onze gemeente.

Een andere maatregel heeft echter een tijdelijke negatieve uitwerking. Tegelijkertijd met de aangepaste routes start ook een experiment waarbij vliegtuigen op de Polderbaan en de Zwanenburglaan gelijktijding starten. Dit heeft tot gevolg dat het aantal ernstig gehinderden in de gemeente Abcoude met negentig toeneemt. Omdat het experiment tot gevolg heeft dat de belasting van de Buitenveldertbaan zal afnemen zal op de lange termijn de overlast minder worden. Gedurende het experiment wordt de geluidsoverlast constant gemonitord.

Naast de aanvliegroutes boven de gemeente Abcoude worden ook de routes boven bekende knelpunten als Castricum, IJmuiden en Spaarndam aangepakt. Zo zal er op al deze locaties minder overlast plaatsvinden. Naast deze specifieke maatregelen zijn er ook maatregelen genomen die over de hele linie moeten zorgen voor een daling van de geluidsdruk. Zo zijn nachtvluchten duurder geworden, moeten vliegtuigen die veel herrie maken meer gaan betalen en wordt er als de veiligheid het toelaat gekozen voor een manier van remmen die minder herrie voortbrengt. De tafel van Alders hoopt met dit pakket aan maatregelen bij te dragen aan een gezonde balans tussen groei en overlast.
---

27 maart 2008