Gemeente Utrecht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
32 Vragen van de heer dr. ir. W.W. Buunk
(ingekomen 27 maart 2008)


In het AD van 27 maart 2008 staat dat het besluit over de realisatie van de tram naar de Uithof komend najaar plaatsvindt. Het artikel wijst op een variant voor de conventionele tram: een geavanceerde bus die als het ware een 'tram op luchtbanden' is. Dit geavanceerde bussysteem zou dezelfde eigenschappen als een tram hebben, maar kan goedkoper aangegelegd worden.

Het bestaande ontwerp voor de HOV busbaan zou daarvoor ook de basis vormen. Het zou daarmee eenvoudiger en dus sneller aan te leggen zijn. Een ander voordeel van het systeem zou de flexibiliteit in de exploitatie zijn. Ook bestaande busroutes en HOV busbanen kunnen wellicht in dit systeem gebruikt worden.

De VVD is van mening dat de bereikbaarheid van de Uithof zonder onnodige vertraging verbeterd moet worden. De tram op luchtbanden zou sneller gerealiseerd kunnen worden dan een conventionele tram. De VVD vraagt zich af waarom een onderzoek naar dit systeem van dit geavanceerde busssysteem van een 'tram op luchtbanden' niet parallel kan lopen aan het onderzoek naar de conventionele tram op rails. De VVD heeft daarom de volgende vragen aan het College:

1. Deelt het College de visie dat een 'tram op luchtbanden' snel te realiseren is in Utrecht, omdat de HOV om de zuid volgens het bestaande ontwerp snel uitgevoerd kan worden en de bestaande busbanen niet opengebroken hoeven te worden?
2. Kan een onderzoek naar de exploitatiemogelijkheden van de tram op luchtbanden worden uitgevoerd parallel aan het reeds lopende onderzoek naar vertramming van de HOV om de Zuid?
3. Is het College bereid om het BRU te vragen naar een onderzoek naar het geavanceerde bussysteem?

De VVD is van mening dat bij besluitvorming over de aanleg van de HOV om de Zuid als buslijn, conventionele tramlijn of tram op luchtbanden gekeken moet worden naar de totale ontwikkeling van het openbaar vervoer in Utrecht. We moeten in Utrecht verder durven kijken dan naar één incidenteel lijntje. In dat licht heeft de VVD de volgende vragen aan het College:

4. Kan de tram op luchtbanden op alle busbanen in Utrecht rijden en ook op de gewone weg?
5. Een conventionele tram is gebonden aan rails en kan bij calamiteiten of bij een wegafzetting niet kiezen voor een andere route. Kan een tram op luchtbanden dit wel? Zo ja, is daarmee de tram op luchtbanden flexibeler in te zetten en is de dienstregeling minder gevoelig voor vertragingen?


---- --