Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


|Utrecht, 27 maart 2008                             |
|                                                   |
|Zorgverzekeraar CZ ondersteunt initiatief NPCF en  |
|KNMP                                               |
|                                                   |
|Apotheken verbeteren voorlichting en privacy       |
Apotheken in Zuid-Nederland die hebben deelgenomen aan een onderzoek naar de kwaliteit van farmaceutische dienstverlening, gaan werken aan de verbetering van hun voorlichting en nemen maatregelen om de privacy van hun cliënten beter te waarborgen. Aan het onderzoek namen 88 apotheken deel. In totaal zijn 7400 cliënten gevraagd naar hun mening en ervaringen.

Het onderzoek is opgezet door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) samen met de belangenorganisatie van apothekers (KNMP) en regionale zorgbelangorganisaties. Doel is met behulp van klantenquêtes in beeld te krijgen waar het aan schort in de dienstverlening en vervolgens de kwaliteit ervan te verbeteren. Na afloop ontvangen apotheken het label "Apotheken door Cliënten Bekeken". Het overgrote deel van de apothekers is inmiddels gestart met het verbeteren van de service en dienstverlening.

Zorgverzekeraar CZ ondersteunt het initiatief door aan de apothekers die met succes het verbetertraject hebben doorlopen een deel van de onderzoekskosten te vergoeden. In totaal betaalt CZ hiervoor aan de 88 apotheken zoŽn 88.000 euro.

Voorlichting en privacy
Vooral de voorlichting aan de toenemende groep chronisch zieken kan nog sterk verbeterd worden, onder meer door bij aflevering van het eerste herhaalrecept een afspraak in te plannen voor uitleg over gebruik, werking en bijwerkingen. Wat betreft het waarborgen van de privacy is het advies een aparte spreekkamer in te richten voor cliënten. Nu geven veel cliënten aan het vervelend te vinden niet vrijuit te kunnen spreken omdat derden het gesprek kunnen horen.


-----------------------


---- --