Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Renswoude, 28 maart 2008

Een kwart van de Nederlandse mannen scheert de oksels en één op de tien verft zijn haar

NEDERLANDSE MAN KIJKT MEER IN DE SPIEGEL BLIJKT UIT OMVANGRIJK HEALTH- EN BEAUTYONDERZOEK KRUIDVAT

De Nederlandse man wordt steeds ijdeler. Een kwart scheert de oksels en één op de tien mannen verft het haar. Opmerkelijk is dat Nederlandse mannen meer tevreden zijn over hun uiterlijk dan vrouwen. Dit geldt voor ruim zeven op de tien mannen en slechts voor 55 procent van de vrouwen. Toch vindt slechts één op de drie mannen dat een mooi uiterlijk belangrijk is om gelukkig te zijn, terwijl bijna de helft van de vrouwen hiervan wel overtuigd is. Dat zijn de opvallende resultaten van een omvangrijk Health & Beauty-onderzoek, waarin Kruidvat op zoek gaat naar de badkamergeheimen van ruim 1000 Nederlanders en Belgen. Het onderzoek werd verricht door InSites Consulting.

De Nederlandse man wordt zich duidelijk meer bewust van zijn uiterlijk en besteedt steeds meer aandacht aan zijn look en aan lichaamsverzorging. Zo valt op dat steeds meer mannen - ruim een kwart - regelmatig de oksels scheren. Ook verft een groeiend aantal mannen hun haar. Inmiddels gaat dit op voor één op de tien mannen. De belangrijkste reden is dat zij hun grijze haren willen verbergen of vinden dat een andere haarkleur beter bij een modern en zelfverzekerd imago past. Vrouwen geven hun haar vooral een verfbeurt, omdat ze het leuk vinden met kleuren te experimenteren. Zo verandert 45 procent van de vrouwen regelmatig van kleur. Bijna een derde kleurt het haar om grijze haren te camoufleren.

Mooie mensen hebben meer succes
Voor ruim twee vijfde van de Nederlandse mannen en vrouwen is het uiterlijk heel belangrijk om gelukkig te zijn. Zo is ruim driekwart van mening dat wie een goed verzorgd uiterlijk heeft meer aanzien krijgt in de samenleving. Bovendien is 65 procent ervan overtuigd dat mensen die er goed uitzien meer succes hebben. Terwijl een overgrote meerderheid van de Nederlandse mannen stelt helemaal tevreden te zijn over hun uiterlijk, zijn vrouwen zijn een stuk kritischer over zichzelf. Ze kammen en kleuren vaker hun haar, besteden meer tijd aan gezichtverzorging, brengen regelmatig een bezoek aan de kapper en gaan sneller op dieet. Terwijl minder dan de helft van de Nederlandse mannen minimaal één keer per dag zijn gezicht verzorgt, geldt dit voor liefst 86 procent van de vrouwen. De helft van de mannen doet hierover hooguit twee minuten, terwijl bijna zeven op de tien vrouwen er gemiddeld zes minuten voor nodig hebben. Het minst tevreden zijn mannen over hun buik en ook veel vrouwen worstelen met hun lichaamsgewicht.

Belgen langer voor de spiegel dan Nederlanders
Veruit de meeste mensen besteden een groot deel van hun vrije tijd aan hun gezondheid of aan lichaamsverzorging. Zo fitnest bijna een kwart van de Nederlanders één of meerdere keren per week en volgt ongeveer een derde een dieet. Zowel Nederlanders als Belgen brengen elke dag de nodige tijd door in de badkamer, maar voor onze zuiderburen geldt dat ze veel langer en vaker voor de spiegel staan. Elke dag brengen zij in totaal ruim 35 minuten voor de spiegel door, terwijl voor Nederlanders 25 minuten voldoende is. Opmerkelijk is dat Nederlanders wel veel vaker onder de douche staan. Maar liefst zes op de tien Nederlanders douchen elke dag. In België geldt dat voor minder dan de helft van alle mannen en vrouwen. Ook wassen Nederlandse mannen en vrouwen vaker hun haar: een derde van de Nederlanders doet dit elke dag en in België slechts twee op de tien personen. Zowel Nederlanders als Belgen grijpen het dagelijkse bad aan voor

allerlei andere verzorgende handelingen. Zo zijn ontharen, de baard scheren, tanden poetsen en zingen activiteiten die zij combineren met het douchen.

Deodorant populairste verzorgingsmiddel
Deodorant is veruit het meest populaire verzorgingsproduct en wordt dagelijks gebruikt door negen op de tien Nederlanders en bijna acht op de tien Belgen. Belgen gebruiken dagelijks wel vaker parfum: 56 procent ten opzichte van 46 procent in Nederland. In de badkamer mogen uiteraard ook gels, haarlak en wax niet ontbreken. Ruim vier op de tien Nederlandse mannen en vrouwen gebruiken deze verzorgingsartikelen vrijwel dagelijks. Dit geldt voor slechts een kwart van de mensen in België. Bovendien gebruiken Nederlandse mannen vaker dan Belgische mannen een aftershave (62 procent tegenover 52 procent dagelijks gebruik). Intieme zeep scoort veel beter onder Belgische dan onder Nederlandse vrouwen (31 procent tegenover 13 procent dagelijks gebruik).

Kruidvat "Verleidelijk Mooi" weken
Van dinsdag 1 april tot en met zondag 13 april a.s. besteedt Kruidvat volop aandacht aan schoonheid en verzorging. Tijdens de Kruidvat "verleidelijk mooi' weken hebben klanten een ruime keuze uit een gevarieerd assortiment verzorgende, verfrissende en vooral voordelige artikelen.

Over Kruidvat
Kruidvat is met 933 winkels en meer dan 12.000 medewerkers marktleider in de Health- & Beautymarkt in Nederland en België. Kruidvat geeft invulling aan haar motto 'Steeds verrassend, altijd voordelig' door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod Health- & Beauty-artikelen aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment branchevreemde producten. Elke week bezoeken ruim twee miljoen klanten de winkels van Kruidvat. Kruidvat is onderdeel van de A.S. Watson Group, 's werelds grootste retailer op het gebied van Health & Beauty. Behalve Kruidvat behoren in Nederland ook Trekpleister en Prijsmepper tot A.S. Watson Health & Beauty Benelux.

Noot aan de redactie