Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 27 maart 2008

Vervanging core banking-systemen nodig om concurrerend te blijven Onderzoek Capgemini ,,Core Banking Systems Survey 2008 wijst uit: modernisering en vervanging van systemen zijn de sleutels tot succes

De veranderende economie en toegenomen regelgeving zetten banken en hun core banking- systemen steeds meer onder druk. Volgens de Core Banking Systems Survey 2008 van Capgemini gebruiken echter vrijwel alle grote retailbanken ter wereld in hun thuismarkt nog steeds legacy-systemen die dateren uit de jaren '60 en '70, ondanks de toename van pakketoplossingen voor internationaal bankverkeer in de afgelopen dertig jaar. Om duurzame groei te realiseren in het huidige klimaat van bankconcurrentie en voortdurend wijzigende regelgeving is het van wezenlijk belang dat banken met de juiste core banking-systemen werken. Hoewel het gros van de pakketoplossingen nog steeds wordt verkocht aan Tier 3 en 4 banken, wordt de aanschaf van core banking-pakketten ook bij Tier 1 en 2 banken in toenemende mate overwogen. Dit type banken heeft geavanceerde transactieverwerkende software nodig, die in staat is om grote hoeveelheden transacties te verwerken, maar ook om een integraal klantbeeld te verschaffen.*

Het rapport geeft een beeld van recente ontwikkelingen, biedt uitgebreid inzicht in de aanbieders en het aanbod van pakketoplossingen, en geeft een handleiding voor het op een gestructureerde, beheerste en overzichtelijke manier selecteren en implementeren van pakketoplossingen.

Naast financiële factoren, globalisering van IT, het verhogen van compliance en consolidatie binnen de branche worden er nog meer belangrijke redenen voor het vervangen van core banking-systemen genoemd. Hieruit blijkt dat de voornaamste drijfveer voor het moderniseren van systemen is verschoven van kostenbesparing naar groei. Door bijvoorbeeld de Single Euro Payments Area (SEPA) is de transformatie van de betalingssector in een stroomversnelling terechtgekomen. Als banken tot de grote spelers in de nieuwe SEPA-omgeving willen behoren, moeten er tenminste vijf miljard betaaltransacties per jaar worden uitgevoerd. Door de enorme consolidatie binnen de branche en de hogere eisen die aan transacties en databeheer worden gesteld, voelen banken zich steeds meer

PERSBERICHT

beperkt door de mogelijkheden van hun core banking-systemen. Meer dan 90 procent van de geïnterviewde banken toonde zich bereid wereldwijd een standaardarchitectuur en modulaire applicatiestructuur te gaan gebruiken.

"Om op deze ontwikkelingen in te spelen, moeten de belangrijkste basissystemen van banken worden getransformeerd", aldus Gert Jan van Dorsten, principal consultant Financial Services Capgemini Nederland. "De internationale wet- en regelgeving maakt transparante en begrijpelijke producten noodzakelijk. Zo verlangen sommige klanten naar flexibeler hypotheekproducten. Veranderingen in prijsstructuren worden geïntroduceerd om klanten aan te trekken, zoals risk-based pricing en package-based pricing. Door deze veranderingen kunnen banken hun concurrentiepositie op de markt te versterken."

Sommige spelers zoals Oracle, die geïntegreerde branchespecifieke oplossingen conform de industrienormen levert aan banken, verzekeringsmaatschappijen en kapitaalmarktbedrijven vanuit hun recent geformeerde Global Financial Services Business Unit, lopen voorop in deze markt. Andere aanbieders als Misys en Callata & Wouters starten een tegenoffensief door een strategische samenwerking met SAP aan te gaan. In deze markt wordt steeds vaker uitgegaan van de architectuur stacks en -frameworks van ERP giganten als SAP en Oracle. De meeste onafhankelijke aanbieders conformeren zich aan een van deze platformen.

Gert Jan van Dorsten concludeert: "Pakketoplossingen zijn qua functionaliteit al sterk verbeterd, maar implementaties in Tier 1 en 2 banken blijven enorm omvangrijk en complex. Het vervangen van gedateerde banksystemen kan banken die uitdagingen op het gebied van planning en governance willen aanpakken aanzienlijke voordelen opleveren. Zo kan er aan compliance-eisen worden voldaan, is er meer grip op databeheer en zijn klantenbestanden inzichtelijk. Banken zouden de beschikbare pakketten moeten vergelijken en met technologiepartners moeten samenwerken om systemen te ontwikkelen die concurrentievoordeel opleveren en het mogelijk maken om in deze nieuwe omgeving te blijven groeien."


* Tier 1 banken: meer dan EUR 400 miljard aan activa; Tier 2 banken: tussen EUR 100 en 400 miljard aan activa; Tier 3 en 4 banken: minder dan EUR 100 miljard aan activa

EINDE PERSBERICHT

PERSBERICHT

Core Banking Systems Survey 2008
In de Core Banking Systems Survey (CBSS) van Capgemini zijn de belangrijkste core banking systemen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, en Zuidoost-Azië onder de loep genomen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Global Financial Services Industry & Enterprise Packages Centre of Excellence van Capgemini en laat de core banking oplossingen zien voor toonaangevende banken die een sterke posities hebben op de belangrijkste financiële markten ter wereld en die oplossingen in meerdere landen behoeven. Het onderzoek geeft inzicht in recente ontwikkelingen op bankgebied, pakketselectiecriteria, implementatiemethoden en draagt bankgerichte oplossingen aan van aanbieders. Via www.capgemini.com/corebanking is een gratis exemplaar te downloaden.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.