Bol.com winnaar van de Gouden Cursor, Beste recruitmentsite 2008

28/03/2008 09:01

Intelligence Group

Bol.com winnaar van de Gouden Cursor, Beste recruitmentsite 2008 Heineken wederom winnaar Publieksprijs voor de Meest Aantrekkelijke Recruitmentsite

Rotterdam, 27 maart 2008 - De recruitmentsite van bol.com, www.bol.com/banen, is tijdens het seminar 'Succesvol Werven via Internet' uitgeroepen tot 'Beste Recruitmentsite van 2008'. Dit blijkt uit het onderzoek 'Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsites'. Een opvallende winnaar, aangezien bol.com dit jaar voor het eerst in het onderzoek is opgenomen. De Publieksprijs, de Publiekscursor voor de meest aantrekkelijke recruitmentsite, is dit jaar, evenals vorig jaar, gewonnen door Heineken.

PriceWaterHouseCoopers en Koninklijke Marine heel dichtbij
Voor de Gouden Cursor heeft de vakjury drie organisaties genomineerd. Naast bol.com waren ook PricewaterhouseCoopers en de Koninklijke Marine genomineerd voor deze prijs. Dat bol.com uiteindelijk met deze prijs naar huis is gegaan, heeft volgens de vakjury als reden dat de recruitmentsite naadloos aansluit bij het corporate imago. "Uniek", aldus Harald Roelofs, juryvoorzitter van 'Succesvol Werven via Internet'. "Bol.com scoort, naast uitstraling en passendheid, ook hoog op inhoud, functionaliteit en een effectief online recruitmentproces. Op alle drie de onderdelen komt de recruitmentsite van bol.com zeer sterk uit de bus" aldus Roelofs.

Close call voor Heineken
De recruitmentsite van Heineken, www.jobs.heineken.nl, heeft dit jaar wederom de publieksprijs voor de meest aantrekkelijke recruitmentsite te pakken. Middels een grootschalig online onderzoek onder 412 respondenten en meer dan 1.200 recruitmentsite beoordelingen is de recruitmentsite van Heineken het meest aantrekkelijk bevonden. In het onderzoek zijn tien genomineerde recruitmentsites beoordeeld op 8 aspecten, waaronder de eerste indruk, vernieuwing en aantrekkelijkheid en een rapportcijfer voor het geheel. Heineken scoort gemiddeld op alle aspecten een 7,4. Andere sites die goed op aantrekkelijkheid hebben gescoord zijn www.luchtverkeersleider.nl en www.werkenbijdeluchtmacht.nl. Zij volgen Heineken beiden op de voet met een 7,3.

Nederlands gemiddelde daalt van 5,5 naar 5,2
In 2007 scoorden de recruitmentsites in Nederland gemiddeld nog een 5,5. In 2008 is dit gemiddelde gedaald naar een 5,2. (in beide jaren zijn ruim 350 recruitmentsites beoordeeld op 52 verschillende aspecten). Meer dan de helft van de recruitmentsites (52%) scoort een onvoldoende op de aanwezigheid van minimaal één van de cruciale aspecten, zoals bedrijfsinformatie, contactgegevens en arbeidsvoorwaarden en salaris. Opmerkelijk, aangezien arbeidsvoorwaarden en salaris door de Nederlandse beroepsbevolking het belangrijkst worden gevonden om terug te vinden op een recruitmentsite.

Van de beste 30 recruitmentsites, reageert 1 op de 5 niet op een sollicitatie In totaal zijn 60 sollicitaties verstuurd naar de 30 beste sites uit het onderzoek. De resultaten waren ronduit opmerkelijk:
- 1 op de 5 werkgevers reageerde niet op een sollicitatie
- Binnen 3 dagen heeft meer dan de helft gereageerd. Een kwart doet er meer dan een week over.
- 2 op de 3 stuurt een ontvangstbevestiging.

- Om te solliciteren moest bij 1 werkgever een formulier en test ingevuld worden die meer dan 45 minuten behelst.

Elke Poulissen, onderzoekster bij Intelligence Group zegt hierover "de meeste bedrijven die meedoen in het onderzoek hebben het constant over de 'battle for talent'. Uit het onderzoek houden wij die indruk niet over. Integendeel zelfs. Wij hebben geregeld de indruk gekregen dat sommige werkgevers niet wilde dat je solliciteerde of zelfs niet wilde dat je de site wist te vinden. Gelukkig waren er ook een paar goede uitzonderingen. Nu maar hopen dat dat er volgend jaar meer zijn"





http://www.intelligence-group.nl