Vlaamse Overheid

industriegebied Pullaar vanaf 31 maart

Herinrichting N16 ter hoogte van het industriegebied Pullaar vanaf 31 maart

Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid

woensdag 5 maart 2008

Het dossier over de herinrichting van het wegvak op de N16 past in het kader van de studieopdracht over het wegwerken van de gevaarlijke punten en wegvakken in Vlaanderen. Dat programma voor de verkeersveiligheid sluit aan bij het voornemen van de Vlaamse Regering om tegen 2010 het aantal verkeersslachtoffers drastisch te doen dalen. Er moeten niet minder dan 800 gevaarlijke punten op gewestwegen weggewerkt worden.

De gevaarlijke kruispunten op het wegvak van de N16 die nu aangepakt worden, zijn opgenomen in het jaarprogramma 2004 van TV 3V (Tijdelijke Vennootschap Veilig Verkeer Vlaanderen). De aansluitingen van de N16 met de N17, Pullaar en de Transversale weg moeten heringericht worden.

Het dossier van de N16 is al voor de opname in het TV 3V-project het onderwerp geweest van een belangrijk studieproces, namelijk de streefbeeldstudie van de N16 tussen de A12 en de Schelde. Die studie werd door Wegen en Verkeer Antwerpen uitgeschreven en afgerond in de loop van 2004. Het TV 3V-dossier heeft een verdere verfijning van de streefbeeldopties doorgevoerd en heeft voor de technische implementatie gezorgd.

Het studieproces om te komen tot een consensus rond de nieuwe inrichting van de N16 is vrij omvangrijk geweest. De omvang en veelzijdigheid van de N16 als belangrijke dwarsverbinding in de Vlaamse Ruit ligt hieraan zeker ten grondslag. Deze belangrijke gewestweg combineert immers vandaag de dag een aantal elementaire functies, zoals zorgen voor doorstroming, industriële ontsluiting, ontsluiting van woonkernen. Daardoor kon consensus over de toekomstige inrichting alleen tot stand komen na uitgebreid overleg tussen alle betrokken actoren. In juni 2004 hebben de eerste overlegmomenten in het kader van het TV 3V-dossier plaatsgevonden. De finale afronding van het inrichtingsconcept van de N16 is verkregen in april 2005.

Gezien de problemen rond verkeersveiligheid op de twee overige kruispunten en door de problematiek van de ontsluiting van het industriegebied Pullaar en Schoonmansveld, is een deel van het TV 3V-project - meer bepaald de herinrichting van het wegvak van de N16 vanaf Pullaar tot aan het spoorwegviaduct - al op 3 mei 2005 overgedragen aan het externe ingenieursbureau THV LAD, de studiepartner die belast is met de technische detailuitwerking van de TV 3V-projecten). Het extern bureau heeft dat technisch dossier in juni 2006 afgerond.

Het project omvat de herinrichting van het wegvak N16, vanaf het kruispunt N16 - Rijksweg/Pullaar tot aan het spoorwegviaduct in Puurs. Het bestaande kruispunt N16/Pullaar, dat zorgt voor de ontsluiting van het achtergelegen industriegebied, wordt afgesloten van de N16. Voor de zwakke weggebruikers is er op die locatie een fiets- en voetgangerstunnel gepland. Voor de ontsluiting van het industriegebied wordt een "Hollands complex" uitgebouwd ter hoogte van de Brabantstraat. Wegens de beperkte ruimte is dat Hollands complex gereduceerd tot een ovonde (ovale rotonde) die onder de N16 is gelegen. Het kruispunt N16/Transversale weg wordt eveneens van de N16 afgesloten. Ter hoogte van de Meersmansdreef wordt een fiets- en voetgangerstunnel gerealiseerd.

De aanbesteding van het technisch uitgewerkt dossier heeft plaatsgevonden eind oktober 2006 en de aannemer is aangesteld. De bouwvergunning voor de werken is recent afgeleverd.

De start van de werkzaamheden is gepland op 31 maart 2008. Vanaf die datum zal de hoofdaannemer van de infrastructuurwerken starten met de eerste fase van de werkzaamheden:, de aanleg van de zuidelijke brughelft ter hoogte van de Brabantstraat en van de tunnel ter hoogte van de Meersmansdreef. Gedurende de volledige duur van de werkzaamheden zullen de nodige maatregelen worden getroffen om de hinder tot een strikt minimum te beperken. Als dat mogelijk is, zullen tweemaal twee rijstroken voor het doorgaand verkeer op de N16 behouden blijven. In latere fasen van de werkzaamheden zal dat om technische redenen niet altijd mogelijk zijn. Het doorgaand verkeer zal dan in één rijrichting op één rijstrook moeten rijden. Ook voor de bereikbaarheid van de aanpalende industriezones en gebouwen worden de nodige maatregelen getroffen. Gedurende de werkzaamheden blijven de bedrijven toegankelijk. Dat alles gebeurt in samenspraak met alle bevoegde instanties en met de bereikbaarheidsadviseur. De totale uitvoeringstermijn van de werkzaamheden is begroot op 330 werkdagen.

Om de hoofdaannemer toe te laten het werk aan te vatten, moeten de nutsmaatschappijen vooraf enkele verplaatsingswerkzaamheden uitvoeren langs de parallelwegen van de N16. Die werkzaamheden zijn al gestart en zullen maar een beperkte lokale hinder teweegbrengen op de laterale wegen. De hoofdaannemer moet weliswaar op enkele bermen en op bepaalde terreinen de aanwezige beplantingen en afsluitingen verwijderen om de nutsmaatschappijen de mogelijkheid te bieden hun kabels en leidingen te verplaatsen.

Vanaf 1 maart 2008 is op www.werkeninpuurs.be de meest volledige en recente informatie over de werkzaamheden terug te vinden. Wat zijn de opeenvolgende fasen van de werkzaamheden? Welke wegen zullen worden omgelegd? Hoe zal de verkeerscirculatie wijzigen tijdens de verschillende fasen? Bij wie kan je terecht voor verdere informatie? Het antwoord op al die vragen staat vanaf 1 maart op de website. Daarnaast zal op regelmatige basis via het gemeentelijk infoblad over de werkzaamheden gecommuniceerd worden. Aangezien de werken zich in een industriezone bevinden, zal er extra aandacht gaan naar communicatie met de bedrijven, onder meer via informatievergaderingen en mailings.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Ing. Ronald Lambrechts, Tijdelijke Vereniging 3V Tel: 011 28 86 20
Fax: 011 28 86 20