The Chain Connection publiceert onderzoek naar klantloyaliteit

31/03/2008 11:26

The Chain Connection

The Chain Connection publiceert onderzoek naar klantloyaliteit Essentie van de veranderde klantbehoefte

31 maart 2008,

UTRECHT - De waarde van een loyale klant wordt door bedrijven onderschat en niet volledig benut. Dat is één van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat The Chain Connection uitvoerde in samenwerking met de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam onder de noemer 'Klantloyaliteit 2.0'. Het onderzoek is uniek doordat er bekeken wordt waaróm de klant zo veranderd is.

Klantloyaliteit en de essentie van de klantverandering
Er is eerder gepubliceerd over klantloyaliteit, maar The Chain Connection gaat een stap verder door ook de essentie van de veranderde klantbehoefte te onderzoeken. Sommige bedrijven zijn wel bezig met hoe de loyaliteit bij de klant vergroot kan worden, maar ze blijven steken op oude marketingvormen. Hun producten en diensten zijn niet specifiek op de klant toegespitst. Uit het onderzoek van The Chain Connection blijkt dat dit nu juist is waar de klant tegenwoordig veel behoefte aan heeft.

Verandering van de klant
In de wereld van nu is de klant veeleisender, machtiger en minder gauw gebonden aan een leverancier. Hij is op zoek naar unieke producten en diensten. Bedrijven zijn zich misschien wel bewust van deze verandering bij de klant, maar tot nu toe wordt er weinig mee gedaan. The Chain Connection stelde op basis van het onderzoek het whitepaper Klantloyaliteit 2.0 op, dat bedrijven kunnen gebruiken om hun klantloyaliteit te testen en te verbeteren. In Klantloyaliteit 2.0 worden de motieven en behoeftes van de veranderde klant verder uitgelegd.

Loyaliteit
Een tevreden klant is niet meer voldoende; bedrijven moeten streven naar een loyale klant. Een belangrijk gegeven uit het onderzoek is dat loyaliteit intern begint. Loyale medewerkers zorgen (sneller) voor loyale klanten. Luisteren naar de klant en het ontwikkelen van onderscheidende producten en diensten zijn belangrijke aandachtspunten. In Klantloyaliteit 2.0 staan verschillende middelen die een bedrijf kan toepassen om dit te bereiken.

Waarde
Hoe loyaler de klant, hoe hoger het rendement. Als de klant op waarde wordt geschat, kan hij in de toekomst optreden als ambassadeur van het bedrijf. Een enthousiaste klant deelt dit met zijn sociale netwerk. Gratis mond-tot-mond reclame genereert uiteindelijk meer winst dan het binnenhalen van nieuwe klanten. "Het werven van nieuwe klanten is een tijdrovende en kostbare zaak. Indien een bedrijf op een goede manier omgaat met hun ambassadeurs komen die nieuwe klanten op een presenteerblaadje", aldus Hennie Jansen, commercieel directeur van Chain Connection, die het onderzoek begeleidde.

Wilt u een kopie ontvangen van de white paper Klantloyaliteit 2.0? Kijk dan op onze website www.chainconnection.nl voor meer informatie.

Over The Chain Connection
The Chain Connection is een marketing en organisatiebureau dat zich al meer dan vijf jaar richt op het ondersteunen van bedrijven bij het verkrijgen en behouden van loyale klanten. Door creatieve concepten te combineren met een ruime ervaring en uitvoeringsdiscipline onderscheidt The Chain Connection zich als totaal marketingdienstverlener. www.chainconnection.nl





http://www.chainconnection.nl