Nationale Bank van Belgie


INR - Rekeningen van de overheid 2007
2008-03-31

Rekeningen van de overheid 2007: tekort van 0,2 pct. bbp

Instituut voor de Nationale Rekeningen
2008-03-31
PERSCOMMUNIQUÉ
Links: EDP-domein BelgoStat On-line Algemene informatie

Rekeningen van de overheid 2007: tekort van 0,2 pct. bbp Vandaag maandag 31 maart 2008 publiceert het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) de tabellen die worden opgesteld voor de notificatie van het overheidstekort en de overheidsschuld aan de Europese Commissie in het kader van de procedure bij buitensporige tekorten (EDP-domein). De EDP-tabellen zijn in overeenstemming met de traditionele statistieken betreffende de overheidsfinanciën, die eveneens vandaag worden gepubliceerd via de Belgostat On-line database. Die statistieken geven een eerste voorlopige raming van de ontvangsten, de uitgaven en het financieringssaldo van de gezamenlijke overheid en haar subsectoren voor het jaar 20071 (Belgostat On-line).
Bij de eerste publicatie van de gegevens van het voorgaande jaar in maart van het lopende jaar, worden de jaren waarvoor reeds een jaarresultaat werd gepubliceerd normaliter niet herzien. Ten opzichte van de laatste gegevens omtrent de overheidsfinanciën die werden gepubliceerd in september 2007, werd evenwel een aanpassing doorgevoerd in de behandeling van de transacties van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (zie technische toelichting).

Gezamenlijke overheid
Het financieringssaldo van de overheid, opgesteld in het kader van de procedure bij buitensporige tekorten, kwam in 2007 uit op een tekort van 0,2 pct. bbp.
De primaire uitgaven stegen met 0,5 pct. bbp en beliepen in 2007 45,0 pct. bbp. De rentelasten liepen met 0,2 pct. bbp terug. De ontvangsten verminderden met 0,1 pct. bbp en bedroegen 48,7 pct. bbp. De stijging van de primaire uitgaven is voornamelijk toe te schrijven aan de subsidies aan ondernemingen (0,2 pct. bbp) en de overige kapitaaluitgaven (0,4 pct. bbp). De subsidies aan ondernemingen stegen vooral als gevolg van de toename van de dienstencheques en van de kortingen op de bedrijfsvoorheffing. De overige kapitaaluitgaven werden beïnvloed door niet-recurrente transacties (fiscale terugbetalingen naar rato van bijna 500 miljoen euro, uitzonderlijke betaling aan Aquafin en, in tegenstelling tot 2006, de afwezigheid van grondverkopen). De groei van de sociale uitkeringen is voornamelijk te verklaren door een technische factor2. De daling van de rentelasten is te verklaren door de vermindering van de overheidsschuld in procenten van het bbp. De daling van de ontvangsten is toe te schrijven aan de afname van de fiscale en parafiscale ontvangsten (0,2 pct. bbp), terwijl de niet-fiscale en niet-parafiscale ontvangsten stabiel blijven. De vermindering van de fiscale en parafiscale ontvangsten is het gevolg van de gezamenlijke weerslag van de maatregelen tot verlichting van de fiscale en parafiscale druk alsook van het verdwijnen van een aantal niet-recurrente maatregelen die bepaalde belastingen in 2006 fors hadden opgedreven (effectiseringstransacties, structurele versnelling van de inkohieringen van de vennootschapsbelasting).
De overheidsschuld (Maastricht-definitie) beliep eind 2007 84,9 pct. bbp, 3,3 procentpunt bbp minder dan in het voorgaande jaar.

1 De niet-financiële kwartaalrekeningen van de overheid zullen beschikbaar zijn bij de volgende publicatie van de kwartaalrekeningen (30 april 2008).
2 Sedert 2007 worden de eerstepijlerpensioenen van de (voormalige) NMBS-werknemers, die voorheen door de NMBS-Groep zelf werden betaald, uitgekeerd door de Pensioendienst voor de overheidssector. De operatie is neutraal voor het financieringssaldo omdat het verschil tussen de door de NMBS-Groep betaalde pensioenen en de hiertoe ontvangen sociale bijdragen vroeger werd bijgepast door middel van een dotatie vanuit de federale begroting.

Communicatie
Nationale Bank van België n.v.
de Berlaimontlaan 14
1000 Brussel
tel. + 32 2 221 46 28
www.nbb.be
Ondernemingsnummer:
0203.201.340 - RPR Brussel